Edukacja

04 grudnia 2023

Czy Tokarczuk i Król mają rację? Debata w Kolbergu

W I Liceum Ogólnokształcącym im. Oskara Kolberga odbyła się debata: zatytułowana Aktywność młodego pokolenia: formy i uwarunkowania.

Organizatorami debaty, która odbyła się 28 listopada, byli, Stowarzyszenie Oświatowe im. Dezyderego Chłapowskiego i I Liceum Ogólnokształcące Oskara Kolberga w Kościanie. W debacie wzięli udział uczniowie klas humanistycznych. Ze strony Stowarzyszenia debatę poprowadzili, prof. UAM dr hab. Cezary Trosiak, prezes Stowarzyszenia i dr hab. Bartosz Hordecki, sekretarz Stowarzyszenia. Ze strony Kolbegra w debacie uczestniczyli mgr Stefan Szmatuła, mgr Adam Rogalla i mgr Robert Padurek.

Debata rozpoczęła się od swoistej prowokacji, którą były, zaprezentowane przez dra Hordeckiego, słowa Olgi Tokarczuk oraz prof. Marcina Króla. Olga Tokarczuk w swojej mowie noblowskiej stwierdziła: Nie chcę szkicować tu jakiejś całościowej wizji kryzysu opowieści o świecie. Często jednak doskwiera mi poczucie, że światu czegoś brakuje. Że doświadczając go przez szyby ekranów, przez aplikacje, staje się jakiś nierealny, daleki, dwuwymiarowy, dziwnie nieokreślony, mimo że dotarcie do każdej konkretnej informacji jest zdumiewająco łatwe.

Z kolei, zmarły przed trzema laty, filozof polityki i historyk idei, prof. Marcin Król, sformułował wprost mocne oskarżenie pod adresem współczesności pisząc, że rośnie generacja analfabetów nie tylko intelektualnych, ale społecznych i moralnych Nie gardzę prostym człowiekiem, znam ich zresztą bardzo wielu. Uważam tylko, że oni się zmienili. Przestali dążyć do czegokolwiek poza osiągnięciem statusu finansowego. Rośnie nowe zjawisko. Co pewien czas cywilizacje padały pod naciskiem barbarzyńców, którzy przyjeżdżali z zewnątrz. Teraz jest inaczej. Ci barbarzyńcy są wśród nas – z nas – i niszczą nas od wewnątrz. W innym miejscu Filozof wręcz oskarża młode pokolenie pisząc: O czym pan może porozmawiać z młodym, trzydziestokilkuletnim sąsiadem, który jest zdecydowanie bystrym człowiekiem? O samochodach albo o komórkach, ewentualnie o budowie domu, mówiąc przykładowo. Nic innego go nie ciekawi, nie zaangażuje się po prostu w rozmowę. Dla mnie to jest przejmujące, bo widzę, jak nawet czasami głupie tradycyjne polskie dzieła, na przykład Sienkiewicza, jednak kiedyś odgrywały jakąś rolę, a dziś już żadnej, zero. Pewien typ tradycji uległ zerwaniu. To jest oczywiście jakaś tam konsekwencja najpierw komunizmu, potem przyjścia liberalizmu razem z jego neoliberalnymi ofertami, ale tak naprawdę główną rolę odegrało to, co bezpowrotnie zniszczyło Zachód, czyli właśnie utylitaryzm. Ludzie przedkładają przyjemność nad demokrację, wolność, braterstwo, solidarność itd..

Po zacytowaniu tych słów uczestnikom debaty zostały zadane następujące pytania:
Czy Tokarczuk i Król mają rację?
Z czym w ich wypowiedziach można się zgodzić?
Z czym w ich wypowiedziach nie można się zgodzić?

W drugiej części debaty prezes Cezary Trosiak przybliżył uczestnikom debaty działalność Stowarzyszenia i zachęcił zebranych do współpracy ze Stowarzyszeniem przy realizacji ich pomysłów związanych z aktywnością na rzecz szeroko rozumianego otoczenia, w którym funkcjonują młodzi ludzie: miejsce zamieszkania, szkoła, grupa rówieśnicza. Wprowadzeniem do tej części debaty stała się preambuła Europejskiej Karty Uczestnictwa Młodych Ludzi w Życiu Lokalnym i Regionalnym.

„Aktywne uczestnictwo młodych w decyzjach i przedsięwzięciach na szczeblu lokalnym i regionalnym jest niezbędne, jeżeli chcemy budować społeczeństwa bardziej demokratyczne, bardziej solidarne i bardziej dostatnie. (…) Uczestniczyć i być obywatelem aktywnym, to znaczy mieć prawo, środki, miejsce, możliwość i jeśli to konieczne, wsparcie wymagane w uczestnictwie w decyzjach, wpływać na nie i angażować się w akcje i działalność, w sposób przyczyniający się do ustanowienia lepszego społeczeństwa. Wspólnoty lokalne i regionalne, które są najbliższymi władzami dla młodzieży, odgrywają bardzo istotną rolę w lansowaniu ich uczestnictwa. Spełniając tę rolę, mogą one czuwać nad tym, by młodzi byli nie tylko dobrze poinformowani o demokracji i przynależności państwowej, ale również umożliwić im konkretne w nich uczestnictwo. (…) By uczestnictwo to miało jakiś sens, niezbędne jest umożliwienie młodym od zaraz działalności i wpływu na podejmowane decyzje, a nie dopiero w późniejszym okresie ich życia”.

Prof. Trosiak przybliżając działalność Stowarzyszenia zwrócił uwagę, że jednym z najważniejszych celów jakie stawia sobie Stowarzyszenie jest kreowanie aktywnych postaw społecznych jako warunek konieczny istnienia społeczeństwa obywatelskiego. Sam termin „społeczeństwo obywatelskie” bywa różnie definiowany, co wynika z faktu, że obejmuje wiele aspektów życia społecznego, a także funkcjonowania obywateli w przestrzeni publicznej. Jest to proces zmieniający się w zależności od uwarunkowań społecznych, kulturowych czy politycznych. W dyskursie naukowym pojawiło się zatem mnóstwo rozważań, jak również badań prowadzonych w tym zakresie. Najogólniej można przyjąć, że Społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną, państwem i rynkiem, w której ludzie podejmują wolną debatę na temat wartości składających się na wspólne dobro oraz dobrowolnie współdziałają ze sobą na rzecz realizacji wspólnych interesów. Prezes Stowarzyszenia zwrócił uwagę na to, że ukształtowanie społeczeństwa obywatelskiego, świadomego swoich praw i obowiązków, wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na formalną edukację obywatelską kształtującą postawy partycypacyjne i życie w szeroko rozumianym społeczeństwie pluralistycznym.

Po tym wprowadzeniu uczestnikom debaty zostały zadane następujące pytania:
1. Co dla was znaczy być aktywnym?
2. Czy uważanie siebie za osoby, pokolenie ludzi aktywnych?
- jeśli tak, to jakie formy przyjmuje ta aktywność?
- co decyduje o tym, że decydujecie się na bycie aktywnym
- jeśli nie, to jakie są tego przyczyny?
3. Czego brakuje wam w ofercie, która jest pod waszym adresem kierowania, przez świat dorosłych?

Dyskusję jaka toczyła w trakcie obu części debaty łączyło jedno, uczniowie nie zgodzili się z tezami zawartymi zarówno w wystąpieniu Olgi Tokarczuk jak i w gorzkich słowach Marcina Króla, stwierdzając, że zmieniają się czasy a wraz z nimi wartości, cele i narzędzia komunikacji. Najstarsze pokolenie nie nadążają za tymi zmianami i stąd ich rozgoryczenie, i tak surowa ocena współczesności w ogóle, a młodego pokolenia w szczególe. Młodzież oceniła siebie jako aktywną, lecz niekoniecznie w tych obszarach, w których widzieliby to rodzice nauczyciele czy autorytety.

Najbardziej aktywni uczestnicy debaty zostali wyróżnieni przez organizatorów kartami podarunkowymi Empik-u.

Debata była częścią projektu „Bądź aktywny” realizowanego przy finansowym wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, Starostwa Powiatowego w Kościnie i Urzędu Miejskiego Kościana.

Fot. Organizatorzy 

Już głosowałeś!

Zobacz także:


Komentarze (38)

w dniu 04-12-2023 11:08:55 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Robi się świat ludzi infanylnych .Nieporadnych życiowo. Wieczne dzieci . Tworzy się świat ludzi ulomnych intelektualnie i fizycznie Tworzy się świat ludzi ,którzy gdyby znaleźli się w skrajnie trudnych warunkach ,musieliby umrzeć Przetrwali by nieliczni .

Robi się świat ludzi infanylnych .Nieporadnych życiowo. Wieczne dzieci . Tworzy się świat ludzi ulomnych intelektualnie i fizycznie Tworzy się świat ludzi ,którzy gdyby znaleźli się w skrajnie trudnych warunkach ,musieliby umrzeć Przetrwali by nieliczni .

w dniu 04-12-2023 11:18:59 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Gdyby dziś tą młodzież wywieźć, tak jak naszych dziadów, w warunki syberyjskie,gdzie ,tak jak mój dziadek w wieku 20 lat ,musiał pracować w tajdze ,przy wyrebie drzew,w temperaturze sięgającej nieraz poniżej minus 50 stopni .To pumierali by wszyscy Nie są przystosowani na przetrwanie . Moje pokolenie powojenne, zaczynało pracować już w wieku 7 lat Wielu z Nas miało poważne obowiązki. Gdy w domu było gospodarstwo rolne Pamiętam gdy w wieku 7 lat zaprzegalem dwa konie i jechałem w pole orac. Bez opieki Byliśmy już dorośli i odpowiedzialni. Dziś w wieku 30 lat wielu jest pod opieką rodziców. Często nawet opieką finansową.

Gdyby dziś tą młodzież wywieźć, tak jak naszych dziadów, w warunki syberyjskie,gdzie ,tak jak mój dziadek w wieku 20 lat ,musiał pracować w tajdze ,przy wyrebie drzew,w temperaturze sięgającej nieraz poniżej minus 50 stopni .To pumierali by wszyscy Nie są przystosowani na przetrwanie . Moje pokolenie powojenne, zaczynało pracować już w wieku 7 lat Wielu z Nas miało poważne obowiązki. Gdy w domu było gospodarstwo rolne Pamiętam gdy w wieku 7 lat zaprzegalem dwa konie i jechałem w pole orac. Bez opieki Byliśmy już dorośli i odpowiedzialni. Dziś w wieku 30 lat wielu jest pod opieką rodziców. Często nawet opieką finansową.

w dniu 04-12-2023 11:34:08 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

No tak, ma pan rację. Dzieci powinno posyłać się do pracy w wieku 7 lat, aby przetrwały w tajdze. Nie należy przyzwyczajać dzieci także do prądu, bo nagle od niego odcięte zginą w oka mgnieniu. Generalnie postęp powinien być zakazany. Dopóki jednak nie jest, brawo za ciekawe zajęcia w Kolbie!

No tak, ma pan rację. Dzieci powinno posyłać się do pracy w wieku 7 lat, aby przetrwały w tajdze. Nie należy przyzwyczajać dzieci także do prądu, bo nagle od niego odcięte zginą w oka mgnieniu. Generalnie postęp powinien być zakazany. Dopóki jednak nie jest, brawo za ciekawe zajęcia w Kolbie!

w dniu 04-12-2023 14:47:17 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Uczniowie Kolberga zamiast dyskutować niech się wezmą za solidną naukę. Bo poziom tej szkółki spada z roku na rok . Dzisiejszy poziom Kolberga i innych szkół w powiecie nie sięga do poziomu dawnych Szkół Zasadniczych .Kiedyś to była szkoła elitarna Gdy kończyło ją w roczniku nie więcej niż 40 osób Dziś przyjmują do niej każdego. Dawniej do Kolberga szło tylko po kilku uczniów z każdej podstawówki. Dziś już nie ma różnicy w poziomie między Kolbergiem a innymi szkołami w powiecie . na

Uczniowie Kolberga zamiast dyskutować niech się wezmą za solidną naukę. Bo poziom tej szkółki spada z roku na rok . Dzisiejszy poziom Kolberga i innych szkół w powiecie nie sięga do poziomu dawnych Szkół Zasadniczych .Kiedyś to była szkoła elitarna Gdy kończyło ją w roczniku nie więcej niż 40 osób Dziś przyjmują do niej każdego. Dawniej do Kolberga szło tylko po kilku uczniów z każdej podstawówki. Dziś już nie ma różnicy w poziomie między Kolbergiem a innymi szkołami w powiecie . na

w dniu 04-12-2023 14:59:39 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Droga młodzieży! Nie idźcie drogą emeryta, Jana i Ireny. Nie marudźcie, nie osądzajcie bez dogłębnego zbadania stanu rzeczy, nie obarczajcie innych swoimi niepowodzeniami i zgorzkniałością. Uczcie się, dyskutujcie, bądźcie ciekawi świata. Fajnie, że macie możliwość uczestniczenia takich projektach, jak ten. Korzystajcie.

Droga młodzieży! Nie idźcie drogą emeryta, Jana i Ireny. Nie marudźcie, nie osądzajcie bez dogłębnego zbadania stanu rzeczy, nie obarczajcie innych swoimi niepowodzeniami i zgorzkniałością. Uczcie się, dyskutujcie, bądźcie ciekawi świata. Fajnie, że macie możliwość uczestniczenia takich projektach, jak ten. Korzystajcie.

w dniu 04-12-2023 15:39:32 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Uczeń Kolberga = intelektualista???? To jakiś żart. Przecież to są pokraki i niedorajdy życiowe. W życiu trzeba umieć wszystko A oni nawet śrubki nie potrafią wkręcić. I gdyby dziś uczelnie były normalne to 3/4 nie przeszłoby sita egzaminacyjnego

Uczeń Kolberga = intelektualista???? To jakiś żart. Przecież to są pokraki i niedorajdy życiowe. W życiu trzeba umieć wszystko A oni nawet śrubki nie potrafią wkręcić. I gdyby dziś uczelnie były normalne to 3/4 nie przeszłoby sita egzaminacyjnego

w dniu 04-12-2023 16:43:55 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Dyskutantów w Polsce nigdy nie brakowało Natomiast zawsze brakowało ludzi do solidnej roboty Gdy rękawy trzeba było zakasac . Wystarczy prześledzić historię od czasów Mieszka . Dlatego inne narody,dla których motto życiowe, to organiczna praca .Zawsze nas w konia robili .Byli zawsze bogatsi i technogicznie kilka epok do przodu .

Dyskutantów w Polsce nigdy nie brakowało Natomiast zawsze brakowało ludzi do solidnej roboty Gdy rękawy trzeba było zakasac . Wystarczy prześledzić historię od czasów Mieszka . Dlatego inne narody,dla których motto życiowe, to organiczna praca .Zawsze nas w konia robili .Byli zawsze bogatsi i technogicznie kilka epok do przodu .

w dniu 05-12-2023 01:40:02 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Byłam na sali. Jałowa była ta dyskusja. Paru mądrali gadało od rzeczy . Nie wiem jaki był cel tego teatrzyku

Byłam na sali. Jałowa była ta dyskusja. Paru mądrali gadało od rzeczy . Nie wiem jaki był cel tego teatrzyku

w dniu 05-12-2023 04:40:17 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Do młodzieży świat należy, stary robi, młody leży..

Do młodzieży świat należy, stary robi, młody leży..

w dniu 05-12-2023 09:12:55 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Jest takie przysłowie, a raczej powiedzenie "Łatwe czasy tworzą łatwych ludzi". I to nie jest złe powiedzenie. To potwierdzenie faktu że jako świat, jako społeczeństwo idziemy do przodu. Potrafimy sobie zapewnić wygodne i spokojne życie. Ludzie mają mnóstwo czasu na swoje zainteresowania, dostęp do informacji, dostęp do wiedzy, dostęp do wszystkiego, o wiele wiele łatwiejszy niż chociażby 30 lat temu, gdzie podstawą wyszukiwania informacji były grube tomiszcza encyklopedii. Ja sobie nie wyobrażam w jaki sposób miałaby przebiegać dyskusja 30-latka z 70-letnim emerytem na temat Sienkiewicza, skoro ten sam emeryt nie wiele będzie miał do powiedzenia na temat współczesnej literatury, która jest dla niego niezrozumiała i w sumie może nawet i o niczym. Kiedyś faktycznie, trzeba było iść szybko do pracy, myślało się o tym co zjeść, za co się utrzymać na granicy minimum socjalnego i tak dalej. Teraz w okresie dobrobytu, 30-letni człowiek zastanawia się czy panele fotowoltaiczne na dachu domu to faktycznie zysk dodatni czy może niepotrzebna eko-propaganda, bo w końcu jeśli coś miałoby być takie super, wydajne i oszczędne, to dlaczego państwo oraz Unia dopłaca do montażu tych instalacji? Ot chociażby mamy szansę na takie rozkminy. Świat się zmienia. Wszystko ewoluuje. A nowe czasy tworzą nowych ludzi. Pisałem ja, 42 letni dinozaur, który mimo wszystko jednak uważa, że młodzież w tych aspektach, w których ma szansę zaistnieć, radzi sobie bardzo dobrze. A dalece postępująca automatyzacja prostych, powtarzalnych, fizycznych czynności spowoduje, że za niedługo faktycznie pracownicy fizyczni nie będą za bardzo potrzebni. Wiadomo, zawsze warto umieć przykręcić śrubkę, naprawić gniazdko elektryczne i tak dalej. Ale czy nie lepszy byłby świat w którym każdego stać na zapłacenie za odpowiednio wykonaną usługę? Żeby malarze malowali ściany, elektrycy naprawiali usterki prądowe, szewcy kleili buty i tak dalej i tak dalej? Wtedy każdy miałby swoje miejsce w społeczeństwie i każdy miałby szansę zarobić na chleb i na całą resztę, a dodatkowo po przyjściu z pracy nikt nie musiałby iść do "drugiej pracy na kolejny etat". Brawo młodzi, róbcie swoje. My też byliśmy kiedyś młodzi i to co mówili starsi niejednokrotnie nas oburzało. A za niedługo wy będziecie starzy i będzie was oburzało co robi kolejne pokolenie młodzieży. Takie koło życia.

Jest takie przysłowie, a raczej powiedzenie "Łatwe czasy tworzą łatwych ludzi". I to nie jest złe powiedzenie. To potwierdzenie faktu że jako świat, jako społeczeństwo idziemy do przodu. Potrafimy sobie zapewnić wygodne i spokojne życie. Ludzie mają mnóstwo czasu na swoje zainteresowania, dostęp do informacji, dostęp do wiedzy, dostęp do wszystkiego, o wiele wiele łatwiejszy niż chociażby 30 lat temu, gdzie podstawą wyszukiwania informacji były grube tomiszcza encyklopedii. Ja sobie nie wyobrażam w jaki sposób miałaby przebiegać dyskusja 30-latka z 70-letnim emerytem na temat Sienkiewicza, skoro ten sam emeryt nie wiele będzie miał do powiedzenia na temat współczesnej literatury, która jest dla niego niezrozumiała i w sumie może nawet i o niczym. Kiedyś faktycznie, trzeba było iść szybko do pracy, myślało się o tym co zjeść, za co się utrzymać na granicy minimum socjalnego i tak dalej. Teraz w okresie dobrobytu, 30-letni człowiek zastanawia się czy panele fotowoltaiczne na dachu domu to faktycznie zysk dodatni czy może niepotrzebna eko-propaganda, bo w końcu jeśli coś miałoby być takie super, wydajne i oszczędne, to dlaczego państwo oraz Unia dopłaca do montażu tych instalacji? Ot chociażby mamy szansę na takie rozkminy. Świat się zmienia. Wszystko ewoluuje. A nowe czasy tworzą nowych ludzi. Pisałem ja, 42 letni dinozaur, który mimo wszystko jednak uważa, że młodzież w tych aspektach, w których ma szansę zaistnieć, radzi sobie bardzo dobrze. A dalece postępująca automatyzacja prostych, powtarzalnych, fizycznych czynności spowoduje, że za niedługo faktycznie pracownicy fizyczni nie będą za bardzo potrzebni. Wiadomo, zawsze warto umieć przykręcić śrubkę, naprawić gniazdko elektryczne i tak dalej. Ale czy nie lepszy byłby świat w którym każdego stać na zapłacenie za odpowiednio wykonaną usługę? Żeby malarze malowali ściany, elektrycy naprawiali usterki prądowe, szewcy kleili buty i tak dalej i tak dalej? Wtedy każdy miałby swoje miejsce w społeczeństwie i każdy miałby szansę zarobić na chleb i na całą resztę, a dodatkowo po przyjściu z pracy nikt nie musiałby iść do "drugiej pracy na kolejny etat". Brawo młodzi, róbcie swoje. My też byliśmy kiedyś młodzi i to co mówili starsi niejednokrotnie nas oburzało. A za niedługo wy będziecie starzy i będzie was oburzało co robi kolejne pokolenie młodzieży. Takie koło życia.

w dniu 05-12-2023 12:47:13 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Tym z Kolberga wmawia się od lat , że są intelektualistami. A to zwykłe życiowe niedorajdy .Nieudacznicy życiowe. Prawdę ktoś napisał, że gdyby były normalne uczelnie . To 75 % tych absolwentów nie miałoby co tam szukać Przepadło by już na samym wstępie. Bo poziom Koscianskiego Liceum nie jest jakoś niebotycznie wysoki A i też do niego trafiają absolwenci szkół podstawowych ,którzy nie bardzo wiedzą co w życiu będą robić i też jeszcze nic nie potrafią. Dziś ceni się absolwentów Zasadniczych Szkół Zawodowych .Ślusarz, mechanik samochodowy, budowlaniec i każdy inny fachowiec zarobi dużo więcej niż lekarz ,naukowiec ,nauczyciel .I o czym wy dyskutujecie Skończycie swoje studia i w 80 % pójdziecie pracować w marketach za minimalną krajową. Tak cenią Was intelekt .

Tym z Kolberga wmawia się od lat , że są intelektualistami. A to zwykłe życiowe niedorajdy .Nieudacznicy życiowe. Prawdę ktoś napisał, że gdyby były normalne uczelnie . To 75 % tych absolwentów nie miałoby co tam szukać Przepadło by już na samym wstępie. Bo poziom Koscianskiego Liceum nie jest jakoś niebotycznie wysoki A i też do niego trafiają absolwenci szkół podstawowych ,którzy nie bardzo wiedzą co w życiu będą robić i też jeszcze nic nie potrafią. Dziś ceni się absolwentów Zasadniczych Szkół Zawodowych .Ślusarz, mechanik samochodowy, budowlaniec i każdy inny fachowiec zarobi dużo więcej niż lekarz ,naukowiec ,nauczyciel .I o czym wy dyskutujecie Skończycie swoje studia i w 80 % pójdziecie pracować w marketach za minimalną krajową. Tak cenią Was intelekt .

w dniu 05-12-2023 12:53:22 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Śmieszy mnie ta utopijna wizja idealnego życia . Potem przyjdzie otrzeźwienie jak ten "intelektualny" narybek zasadzie za kasą w Biedronce .I będzie liczył własną wypłatę by starczyła na czynsz .

Śmieszy mnie ta utopijna wizja idealnego życia . Potem przyjdzie otrzeźwienie jak ten "intelektualny" narybek zasadzie za kasą w Biedronce .I będzie liczył własną wypłatę by starczyła na czynsz .

w dniu 06-12-2023 15:19:46 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Panicze "intelektualiści "Bzdury tu gadacie .Dziś nie liczy się żaden intelekt Intelekt był ważny ale 40 lat temu .Dziś liczy się konkretny zawód i imiejetnosci po Zasadniczej Szkole Zawodowej .Hydraulik,tynkarz ,mechanik i inni fachowcy zarobią 10x ,a może więcej niż ludzie wykształceni inżynierowie,lekarze ,profesorowie . A po liceach ogolnoksztalczacych nawet do marketów, za minimum ,nie chcą przyjmować. Dziś tynkarz kladzacy gładź na ścianę, za 2 tygodnie pracy po 8 godz dziennie zawołał 30 tys zł. (tyle płaciłam) Powiedział ,że nikt taniej nie położy. Bo takie są ceny .Czyli licząc to na miesiąc wyszłoby 60 tys.

Panicze "intelektualiści "Bzdury tu gadacie .Dziś nie liczy się żaden intelekt Intelekt był ważny ale 40 lat temu .Dziś liczy się konkretny zawód i imiejetnosci po Zasadniczej Szkole Zawodowej .Hydraulik,tynkarz ,mechanik i inni fachowcy zarobią 10x ,a może więcej niż ludzie wykształceni inżynierowie,lekarze ,profesorowie . A po liceach ogolnoksztalczacych nawet do marketów, za minimum ,nie chcą przyjmować. Dziś tynkarz kladzacy gładź na ścianę, za 2 tygodnie pracy po 8 godz dziennie zawołał 30 tys zł. (tyle płaciłam) Powiedział ,że nikt taniej nie położy. Bo takie są ceny .Czyli licząc to na miesiąc wyszłoby 60 tys.

w dniu 06-12-2023 15:44:06 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ciekawie czy Ci Panowie że Stowarzyszenia robili to gratis ?,?Czy było to typowe ,polskie dorabianie do pensji .????Po godzinach .Kiedyś to nazywano chodzenie na "fuchę "

Ciekawie czy Ci Panowie że Stowarzyszenia robili to gratis ?,?Czy było to typowe ,polskie dorabianie do pensji .????Po godzinach .Kiedyś to nazywano chodzenie na "fuchę "

w dniu 06-12-2023 16:21:10 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Jak miło się ogląda narybek na kasę do Biedronki, Kauflanda czy Aldika .

Jak miło się ogląda narybek na kasę do Biedronki, Kauflanda czy Aldika .

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 3.133.137.10

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.