Magazyn koscian.net

2009-05-06

Po co nam Turcja?

Jakie korzyści przyniosą miastu kontakty z Turcją zastanawiał się podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej Kościana radny Bronisław Frąckowiak. Pytanie związane było z wyjazdem do Turcji parlamentarzystów, samorządowców oraz przedsiębiorców z powiatu kościańskiego.

Przypomnijmy, że pięć dni w Turcji spędziła kilkuosobowa delegacja. W jej skład weszli: senator Małgorzata Adamczak, poseł Wojciech Ziemniak, starosta Andrzej Jęcz, zastępca wójta gminy Kościan Andrzej Przybyła, przewodniczący Rady Miejskiej Kościana Piotr Ruszkiewicz oraz sześciu przedsiębiorców. Delegacja wyjechała na zaproszenie Aziza Sahina – prezesa Stowarzyszenia Tureckich Biznesmenów, który w marcu gościł w Kościanie. Stowarzyszenie zajmuje się wspieraniem polsko-tureckich kontaktów gospodarczo-handlowych.

- Turcja bardzo chce wejść do Unii. Nawiązuje szereg kontaktów z miastami w Polsce – wyjaśnił przewodniczący Rady Miejskiej Kościana, Piotr Ruszkiewicz. - Współpracując z Turcją mamy szansę sięgnąć po środki przedakcesyjne.

Podczas wyjazdu wicewójt gminy Kościan Andrzej Przybyła podpisał umowę o przyjacielskiej wymianie i współpracy z miastem Pursaklar koło Ankary. Gminy będą współpracować w takich dziedzinach jak: gospodarka, handel, nauka, kultura, edukacja, turystyka. Podobny list podpisał przewodniczący Ruszkiewicz z władzami Bagcilar pod Stambułem.

- Środki przedakcesyjne, to środki, którymi również dysponowała Polska do 2004 roku. Nam zależy na tym, żeby zawierać przyjazne kontakty z różnymi środowiskami także za granicą – wyjaśnił wiceburmistrz Kościana Maciej Kasprzak. Podkreślił, że głównym celem nawiązania kontaktów z Turcją jest możliwość sięgnięcia po środki unijne. - Dla przykładu miasto Krotoszyn otrzymało dwieście tysięcy euro właśnie dlatego, że podpisało umowę o współpracy partnerskiej. Wygląda to w ten sposób, że są to środki, z których korzysta i jedna i druga strona. Początkiem formalnym, który umożliwia sięgnięcie po te środki jest umowa partnerska. Przykładem wykorzystania tych środków jest wyjazd naszych samorządowców, który był niemal w całości sfinansowany ze środków europejskich. Nie obciążył budżetu miejskiego. W związku z tym mamy nadzieję, że ta współpraca będzie bardzo owocna. (h)

***

W numerze z 6 maja 2009 roku Turcją ,,zajął się'' także felietonista ,,GK'', który skomentował informację o wizycie nad Bosforem kościańskich samorządowców i parlamentarzystów, która ukazała się w "GK" 29 kwietnia....

Na tureckim kazaniu

Jedną z cech charakteryzujących nasze ciekawe czasy jest przemijalność rzeczy i ludzi z pozoru nieprzemijających. Wiele gwiazd i "gwiazd" naszego życia politycznego (i nie tylko) pojawia się i ginie w tempie, jakbyśmy pędzili superszybkim włoskim Pendolino lub francuskim TGV*. Któż pamięta niejaką Alicję Grześkowiak? A jeszcze kilka lat temu była trzecią osobą w państwie. Żeby nie było wątpliwości dodam, że w naszym państwie. Tą trzecią osobą jest według Konstytucji, po prezydencie i marszałku sejmu, marszałek senatu. Choć funkcję marszałka pani Grześkowiak pełniła nie w czasach prehistorycznych a w latach 1997-2001, mało kto ją dziś pamięta. A jeśli już pamięta, to jako uczestniczkę feralnego lotu na Bliski Wschód, podczas którego rządowy samolot musiał awaryjnie lądować na pustyni. Lot ten, a właściwie wizyta z nim związana, jest o tyle ciekawy, że celem była Arabia Saudyjska, jedno z niewielu współczesnych państw, którego ustrój bez cienia przesady można nazwać monarchią absolutną. Jeszcze dziś można się dokopać w archiwum sejmowym lub w Internecie do informacji, że celem wizyty pani marszałek w tym na wpół feudalnym królestwie była "troska o rozwój kontaktów parlamentarnych i gospodarczych". Jako ciekawostkę, być może nawet drobiazg ale chyba nie bez znaczenia, można dodać, że w państwie tym nie istnieje parlament.

Osoba pani senator Grześkowiak i jej wizyty przyszła mi do głowy nie bez powodu. Przeczytałem mianowicie niedawno o wizycie kościańskich samorządowców w Turcji, którzy (cytuję) "są gotowi na współpracę z Turcją". Jeśli ktoś myśli, że włodarze  naszego powiatu oraz miasta i gminy Kościan pojechali sobie do Turcji na wycieczkę za (jak można przypuszczać) publiczne pieniądze to jest oczywiście w błędzie. Sugestia taka jest niczym innym jak podłą insynuacją. Wizyta miała charakter jak najbardziej roboczy a jej efekty mogą w istotny sposób wpłynąć na losy, jeśli nie świata, to przynajmniej powiatu kościańskiego.

Samorządowcy podpisali listy intencyjne (dobrych intencji czyli chęci nigdy nie za wiele, przydadzą się choćby do wybrukowania piekła), z których wynika na przykład, że wysokie układające się strony chcą rozwijać współpracę w dziedzinie gospodarki, nauki, kultury i edukacji. Przekładając to na język praktyki może to wiele znaczyć. Jeśli chodzi o gospodarkę, to myślę, że słynne tureckie bazary wiele zyskałyby po zwiedzeniu przez rewizytujących Turków Czacza.

W pozostałych dziedzinach wszystkie korzyści są po stronie polskiej. I tak na przykład w ramach współpracy naukowej w Pelikanie może powstać Instytut Badań nad Islamem, a w zakresie popularyzacji kultury w Kiełczewie zespół pieśni i tańca Turczynki. Szczególną rolę może jednak spełnić współpraca w zakresie edukacji. Właśnie jesteśmy na etapie wprowadzania drugiego obowiązkowego języka nauczanego w gimnazjach. Przypuszczam, że intencją naszych samorządowców jest, aby tym językiem był turecki. Dzięki czemu straci sens stare powiedzenie "Siedzieć jak na tureckim kazaniu."

Model

* Uwaga dla zwolenników zaglądania do kuchni, w której powstają gazetowe teksty: W pierwszej wersji tekstu napisałem "pociągiem pośpiesznym" ale zostałem obśmiany nawet przez zaglądającą mi przez ramię sukę Dorę, że nie powiem już o reszcie domowników. Kulając się ze śmiechu moja psica przypomniała mi, że pośpieszny pociąg z Kościana do Poznania jedzie niemal trzy kwadranse, a więc ze średnią niezbyt chyba zawrotną prędkością ok. 60 km/h.

Teksty z cyklu "Na stronie" mają charakter autorski i nie należy ich utożsamiać z poglądami Redakcji


Już głosowałeś!

Zobacz także:


Komentarze (22)

w dniu 06-05-2009 11:50:49 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

no oczywiscie złośliwy komentator był tak inteligentny, ze przeczytał wszystko poza tym co jest istotne w samym tekście. Czyli o możliwości wyciągnięcia środków przedakcesyjnych. Tyle że gdyby to zauważył to nie mógłby się ynteligentnie powymądrzać. A przeciez nie chodzi o to żeby zauważać pozytywne strony tylko żeby się popisać. Gratuluje

no oczywiscie złośliwy komentator był tak inteligentny, ze przeczytał wszystko poza tym co jest istotne w samym tekście. Czyli o możliwości wyciągnięcia środków przedakcesyjnych. Tyle że gdyby to zauważył to nie mógłby się ynteligentnie powymądrzać. A przeciez nie chodzi o to żeby zauważać pozytywne strony tylko żeby się popisać. Gratuluje

w dniu 06-05-2009 11:57:12 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ciekawe, ze radny Frackowiak nie zastanawiał sie nad korzyściami płynącymi ze współpracy międzynarodowej jak sam mógł się wybrać na turne po Europie z której nic nie wynikało

Ciekawe, ze radny Frackowiak nie zastanawiał sie nad korzyściami płynącymi ze współpracy międzynarodowej jak sam mógł się wybrać na turne po Europie z której nic nie wynikało

w dniu 06-05-2009 12:29:56 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Do 1 komentarza. Komentator nie mógł przeczytać tekstu z sesji. Komentarz dotyczy tekstu z ubiegłego tygodnia o wizycie samorządowców i parlamentarzystów w Turcji.

Do 1 komentarza. Komentator nie mógł przeczytać tekstu z sesji. Komentarz dotyczy tekstu z ubiegłego tygodnia o wizycie samorządowców i parlamentarzystów w Turcji.

w dniu 06-05-2009 12:36:40 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Dofinansowywanie takich kontaktów przez "UE" jest marnowaniem pieniędzy. Co do wyjaśnień, że wyjazd naszych samorządowców "był niemal w całości sfinansowany ze środków europejskich i nie obciążył budżetu miejskiego" - to mam pytanie: ile wynosi to "niemal"? Budżet zapłacił... 1000, 5000 czy 7000 zł?

Dofinansowywanie takich kontaktów przez "UE" jest marnowaniem pieniędzy. Co do wyjaśnień, że wyjazd naszych samorządowców "był niemal w całości sfinansowany ze środków europejskich i nie obciążył budżetu miejskiego" - to mam pytanie: ile wynosi to "niemal"? Budżet zapłacił... 1000, 5000 czy 7000 zł?

w dniu 06-05-2009 12:49:46 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

dofinansowanie nie ma, z tego co zrozumialem, odnosić się wyłacznie do wyjazdów samorządowców ale do całej współpracy czyli np. wyjazdów dzieci na wymianę ( tj zdaje się do Niemiec jadą) itd. itp.. Zgadzam się, że to kompletnie bez sensu zeby UE to dofinansowywała niemniej jednak jak ma dofinansowywać w Krotoszynie, to lepiej żeby dała nam.

dofinansowanie nie ma, z tego co zrozumialem, odnosić się wyłacznie do wyjazdów samorządowców ale do całej współpracy czyli np. wyjazdów dzieci na wymianę ( tj zdaje się do Niemiec jadą) itd. itp.. Zgadzam się, że to kompletnie bez sensu zeby UE to dofinansowywała niemniej jednak jak ma dofinansowywać w Krotoszynie, to lepiej żeby dała nam.

w dniu 06-05-2009 13:25:49 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

pojechała pani senator i pan poseł to nie mam pojęcia...Chyba żeby faktycznie posiedzieć jak na "tureckim kazaniu" bo jakoś w innej roli ich nie widzę. Co nie znaczy że udział reszty był tam/nam/szczególnie potrzebny.

pojechała pani senator i pan poseł to nie mam pojęcia...Chyba żeby faktycznie posiedzieć jak na "tureckim kazaniu" bo jakoś w innej roli ich nie widzę. Co nie znaczy że udział reszty był tam/nam/szczególnie potrzebny.

w dniu 06-05-2009 23:25:48 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Podoba mi się ten fragment : "podpisali listy intencyjne (dobrych intencji czyli chęci nigdy nie za wiele, przydadzą się choćby do wybrukowania piekła)," ;)))

Podoba mi się ten fragment : "podpisali listy intencyjne (dobrych intencji czyli chęci nigdy nie za wiele, przydadzą się choćby do wybrukowania piekła)," ;)))

w dniu 07-05-2009 12:45:49 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

jestem ciekaw jacy to bizmesmeni jechali do Turcji za nasze podatki .Napiszcie i o tym

jestem ciekaw jacy to bizmesmeni jechali do Turcji za nasze podatki .Napiszcie i o tym

w dniu 07-05-2009 16:02:27 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Na kontakty z miastami partnerskimi i wyjazdy dzieci i młodzieży burmistrz pieniędzy nie ma, ale na wycieczkę do Turcji dla przewodniczącego rady miejskiej się znalazły. Widać, że kadencja się kończy, szanse na reelekcje marne, więc czas poszaleć.

Na kontakty z miastami partnerskimi i wyjazdy dzieci i młodzieży burmistrz pieniędzy nie ma, ale na wycieczkę do Turcji dla przewodniczącego rady miejskiej się znalazły. Widać, że kadencja się kończy, szanse na reelekcje marne, więc czas poszaleć.

w dniu 07-05-2009 21:08:10 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

na u-boota też nie było

na u-boota też nie było

w dniu 07-05-2009 23:28:20 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A proboszcz spod Miejswkie Górki tez Pojechal. Moze być ciekawie.

A proboszcz spod Miejswkie Górki tez Pojechal. Moze być ciekawie.

w dniu 08-05-2009 10:31:31 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ze współpracą partnerską się akurat nie zgadzam wogóle. Przeżytek lat 90tych z którego ciężko się wymigać i z którego nic nie ma. Jeśli znalazła się nowa formuła, polegająca na wyciągnięciu na to pieniądze z UE, to trzeba ubolewać że UE dofinansowuje takie głupoty i cieszyć się że ktoś taką kasę chce pozyskać dla Kościana. Co do kom powyżej- na wyjazdy dzieci i młodzieży burmistrz akurat ma bo je dofinansowuje, ale kolega z kom. pn. a to ciekawe, chiał byc za wszelką cenę mądry i mu nie za bardzo wyszło. Jak to nie wszyscy potrafią zrozumieć, że konstruktywna krytyka wymaga odrobinki wiedzy.

Ze współpracą partnerską się akurat nie zgadzam wogóle. Przeżytek lat 90tych z którego ciężko się wymigać i z którego nic nie ma. Jeśli znalazła się nowa formuła, polegająca na wyciągnięciu na to pieniądze z UE, to trzeba ubolewać że UE dofinansowuje takie głupoty i cieszyć się że ktoś taką kasę chce pozyskać dla Kościana. Co do kom powyżej- na wyjazdy dzieci i młodzieży burmistrz akurat ma bo je dofinansowuje, ale kolega z kom. pn. a to ciekawe, chiał byc za wszelką cenę mądry i mu nie za bardzo wyszło. Jak to nie wszyscy potrafią zrozumieć, że konstruktywna krytyka wymaga odrobinki wiedzy.

w dniu 08-05-2009 23:34:53 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Jak któś słucha poczynań Rządu Tureckiego to by tam nie jechał .Dziś biura podróży oferują takie wycieczki lecz samorządowcy za nasze pod -atki sobie wycieczkę zorganizowalij.Skąd my to znamy i kto to zorganizo -wał .Oni umieją wykorzystywać koryto.Beszczelność niezwykła. Niedawno władze tureckie wypędzali medialnie Polaków ,a nasi coś tam załatwiają.Szkoda,że do kościała chodzą jak tak kłamią.Tyle ludzi głoduje. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wykorzystuje się inną drogą i na inne cele.Jest zresztą przez Polaków słabo wykorzystywane.

Jak któś słucha poczynań Rządu Tureckiego to by tam nie jechał .Dziś biura podróży oferują takie wycieczki lecz samorządowcy za nasze pod -atki sobie wycieczkę zorganizowalij.Skąd my to znamy i kto to zorganizo -wał .Oni umieją wykorzystywać koryto.Beszczelność niezwykła. Niedawno władze tureckie wypędzali medialnie Polaków ,a nasi coś tam załatwiają.Szkoda,że do kościała chodzą jak tak kłamią.Tyle ludzi głoduje. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wykorzystuje się inną drogą i na inne cele.Jest zresztą przez Polaków słabo wykorzystywane.

w dniu 08-05-2009 23:45:26 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Publiczny wyjazd niech wydrukują publicznie wydatki na niego.To ma do siebie samorząd-demokracja.

Publiczny wyjazd niech wydrukują publicznie wydatki na niego.To ma do siebie samorząd-demokracja.

w dniu 10-05-2009 01:48:23 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Taki mocny sklad POjechał. A wśród nich osoby o dwuznacznej moralności. To dopiero musiało się dziac poźnymi wieczorkami po nie jednym głębszym Moglo byc ciekawiea

Taki mocny sklad POjechał. A wśród nich osoby o dwuznacznej moralności. To dopiero musiało się dziac poźnymi wieczorkami po nie jednym głębszym Moglo byc ciekawiea

w dniu 14-05-2009 17:48:23 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

jakie miasta partnerskie? co to nam daje? po co to nam?

jakie miasta partnerskie? co to nam daje? po co to nam?

w dniu 14-05-2009 17:51:22 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

a można było zabrać jakiś bezrobotnych lub meneli kościańskich zobaczyli by i oni troszkę zachodu i tureckich biedaków może by się czegoś nauczyli(pracy uczciwej)

a można było zabrać jakiś bezrobotnych lub meneli kościańskich zobaczyli by i oni troszkę zachodu i tureckich biedaków może by się czegoś nauczyli(pracy uczciwej)

w dniu 14-05-2009 17:52:31 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

nadal nie wiem jacy kościańscy bizmesmeni tam pojechali ktos mi o tym napisze?

nadal nie wiem jacy kościańscy bizmesmeni tam pojechali ktos mi o tym napisze?

w dniu 15-05-2009 15:54:50 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

a Baird wynalazł własną skrzynkę?

a Baird wynalazł własną skrzynkę?

w dniu 18-05-2009 20:17:34 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Jak to ????Jakie korzysci... otoz panie Frackowiak odpowiem panu jednym zdaniem .... Nie pamieta Wół jak cieleciem Bł. Takie sdame jak za pana czasow korzysci były z nowego łancucha ktory sobie pan zafubdował z naszych - podat\nikow pieniedzy i wielu innych rzeczy ktore cichaczem przeszły na porzedku sdziennym bez rozgłosu a ktore nikomyu potrzebne nie były tylko takie było widzimisie Owczesnych przy korytku a teraz zazdrość zżera juz juz swoich widzimisie i zachcianek nie mozna realizowac nie za swoje sianko!!! Ni ładnie oj nie ładnie!!!!!!!!!!A swoja droga kto pojecha ł i za ile!!!!Byleby nie okazało sie że MELEKSY popsuli czy mury porozwalali(Ha ha)

Jak to ????Jakie korzysci... otoz panie Frackowiak odpowiem panu jednym zdaniem .... Nie pamieta Wół jak cieleciem Bł. Takie sdame jak za pana czasow korzysci były z nowego łancucha ktory sobie pan zafubdował z naszych - podat\nikow pieniedzy i wielu innych rzeczy ktore cichaczem przeszły na porzedku sdziennym bez rozgłosu a ktore nikomyu potrzebne nie były tylko takie było widzimisie Owczesnych przy korytku a teraz zazdrość zżera juz juz swoich widzimisie i zachcianek nie mozna realizowac nie za swoje sianko!!! Ni ładnie oj nie ładnie!!!!!!!!!!A swoja droga kto pojecha ł i za ile!!!!Byleby nie okazało sie że MELEKSY popsuli czy mury porozwalali(Ha ha)

w dniu 23-05-2009 10:52:05 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

PO co Pasn Ziemniak. Jego do tej delegacji ni przypiał ni przylatal. Ani samorządowiec ani biznesmen. Pani senator to jeszcze rozumiem. Do czegoś się przyda. A tak swoja drogą ten wyjazd to wycieczka grupki z władzy za pieniadze samorzadów. A za chwile mój syn przychodzi ze szkoly i mowi . Pani kazała przyniesć pieniądze na Rade Rodzicow, bo szkoła nie ma za co kredy kupic. A tu do prywatnych wycieczek dopłaca sie z samorzadów. Chory kraj.

PO co Pasn Ziemniak. Jego do tej delegacji ni przypiał ni przylatal. Ani samorządowiec ani biznesmen. Pani senator to jeszcze rozumiem. Do czegoś się przyda. A tak swoja drogą ten wyjazd to wycieczka grupki z władzy za pieniadze samorzadów. A za chwile mój syn przychodzi ze szkoly i mowi . Pani kazała przyniesć pieniądze na Rade Rodzicow, bo szkoła nie ma za co kredy kupic. A tu do prywatnych wycieczek dopłaca sie z samorzadów. Chory kraj.

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 18.227.48.237

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.