Magazyn koscian.net

2008-07-23

Jo żym chory

Na drogach przybywa motorowerzystów. Większość nie ma prawa jazdy, nie muszą mieć karty rowerowej, bywa, że nie znają przepisów i znaków drogowych, a jeżdżą i 60 kilometrów na godzinę. - Likwidacja karty motorowerowej to był błąd. Na drogach zrobiło się bardzo niebezpiecznie - komentuje Roman Grabara, naczelnik sekcji ruchu drogowego Komendy Powiatowej Policji w Kościanie.

Dziś jest tak: tylko dzieci dla podróżowania publicznymi drogami rowerem i motorowerem potrzebują karty rowerowej. Muszą więc zdać egzamin, wykazać się znajomością przepisów i znaków drogowych. Kartę rowerową i motorowerową (pojemność silnika nie większa niż 50 cm z ograniczeniem prędkości do 45 km) dla dorosłych zniesiono. Użytkownicy skuterów nagminnie też zdejmują fabryczne ograniczenia prędkości i mogą jeździć z prędkością 60 kilometrów na godzinę. Oczywiście wszyscy uczestnicy ruchu drogowego zasady i przepisy znać powinni, i nic nie zwalnia ich z obowiązku ich przestrzegania, rzecz jednak w tym, że różnie z tym bywa.

- Ustawodawca wykazał się ogromnym optymizmem zakładając, że każdy, kto skończył osiemnaście lat, jest odpowiedzialny i zna przepisy drogowe. Z naszej perspektywy świat nie wygląda tak różowo - mówi Roman Grabara.

O tym, że jazda tak niepoważnie wyglądającym motocyklem ma wyjątkowo poważne konsekwencje, przekonaliśmy się w maju. W Kościanie na ulicy Żeromskiego na miejscu zginął mężczyzna. Jechał skuterem i uderzył w drzewo. Nie miał na głowie kasku. Wypadków drogowych w udziałem motorowerzystówzdarza się coraz więcej.

- Kończy ktoś osiemnaście lat i - mimo iż nigdy w życiu nie dostałby prawa jazdy, bo na przykład jest niepełnosprawny intelektualnie - skuterem jeździć może do woli, a właściwie do pierwszego nieszczęścia - tłumaczy Grabara. I jakby na dowód tego kilkadziesiąt minut później, podczas wspólnego policyjno-gazetowego patrolu, uczestniczymy w pościgu za piratem skuterowym w Brońsku pod Śmiglem. Na widok radiowozu spod sklepu z piskiem opon zrywa się do ucieczki mężczyzna na skuterze. Bez kasku. Starszy posterunkowy Hubert Stelmaszyk daje gaz do dechy, zajeżdża skuterowi drogę, ten hamuje, a gdy policjanci wychodzą z radiowozu, skuter znów nagle rusza i znika za zakrętem. Policjanci za nim, ale za zakrętem nie ma żywego ducha.
- Zwiał w zboże! Zawróć – instruuje spokojnie Grabara.

Dwieście metrów jazdy, nagłe hamowanie, drzwi radiowozu otwierają się na oścież i policjanci jak pociski wypadają prosto w pole żyta przy drodze. Z auta wybiega też naczelnik, a kilkanaście sekund później, po wahaniu, czy aby nie należy pilnować radiowozu, wypadam z niego i ja. Policjanci brodzą w suchym zbożu i nagle nikną w nim. Osiem metrów od drogi zatrzepotało kłosami, a gdzieś z ziemi dobiegło oburzone wołanie:
- K.... Żeś zgłupioł!? Jo żym chory!!!

Nie od razu kierowca skutera zrezygnował ze swej kryjówki. Policjanci kilka minut szamotali się z nim, a gdy wreszcie udało im się wyprowadzić i jego, i jego pojazd z pola, czynności policyjne utknęły na powtarzanej w kółko odpowiedzi:
- Jo żym chory. Z piuntki.

Dokumenty (były w bagażniku razem z kilkoma butelkami piwa) wykazały, że mężczyzna jest z Brońska, ma 21 lat, na imię Paweł i to on jest właścicielem skutera. Dmuchanie w alkomat wykazuje blisko dwa promile alkoholu.
- Będzie mandat - mówi do niego spokojnie Grabara.
- Jo nie płace. Jo żym chory. Rynte ino mom - upiera się motorowerzysta Paweł.

Drugie badanie alkomatem wykazało nie mniejsze stężenie alkoholu w organizmie. Mężczyzna denerwował się. Rzucał wulgaryzmami.
- Widać, że jest to osoba chora, dlatego nie możemy zabrać jej do izby zatrzymań. Sprawa więc nie będzie się toczyć w trybie dwudziestoczterogodzinnym. Odprowadzimy go do domu. Trzeba oddać chłopaka pod opiekę osoby, która sprawuje nad nim opiekę - wyjaśnia Grabara.
I rusza środkiem drogi motorowerzysta ze swoim skuterem, przy nim policjant, a za nimi z prędkością pięciu kilometrów na godzinę radiowóz.

- Co żeś znowu zbroił! - woła od drzwi matka. Zbiega się cała rodzina.
- Jeśli pani syn jest ubezwłasnowolniony, to pani będzie płaciła odszkodowania i odpowiadała przed sądem za to, co on zrobi. Czy powinien prowadzić pojazdy? I jeszcze pijany! - obruszał się Grabara.

Następnego dnia mężczyzna stawił się na przesłuchaniu w komendzie w Kościanie. Trwa postępowanie przygotowawcze policji. Paweł z Brońska usłyszał już zarzut popełnienia przestępstwa kierowania w stanie nietrzeźwości. Ukarano go też 500 złotowym mandatem za niezatrzymanie się do kontroli i kierowanie skuterem bez kasku.

- Czy dodatkowo ukarany zostanie zakazem kierowania pojazdami mechanicznymi, nie wiem. O tym decydował będzie sąd. Sprawa jeszcze nie trafiła do prokuratury. Pytanie, czy w ogóle powinien mieć prawo do kierowania jakimkolwiek pojazdem - wyraża wątpliwość Grabara.

Pozostaje apelować o zdrowy rozsądek i do kierowców, i do ustawodawców. (Al)

GK 30/2008

Już głosowałeś!

Zobacz także:


Komentarze (22)

w dniu 23-07-2008 13:18:58 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Likwidacja kart to totalna głupota! Po drogach jeżdżą osoby nie znające nawet znaków! Stanowią ogromne zagrożenie!!!

Likwidacja kart to totalna głupota! Po drogach jeżdżą osoby nie znające nawet znaków! Stanowią ogromne zagrożenie!!!

w dniu 23-07-2008 13:33:52 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

mamy w Polsce tysiące debilnych zezwoleń, pozwoleń i koncesji a na droge pozwalamy wyjechać każdemu! Sejm zajmuje się duperelami i nie dostrzega normalnego świata. Może trzeba zgłośić społeczny projekt ustawy?

mamy w Polsce tysiące debilnych zezwoleń, pozwoleń i koncesji a na droge pozwalamy wyjechać każdemu! Sejm zajmuje się duperelami i nie dostrzega normalnego świata. Może trzeba zgłośić społeczny projekt ustawy?

w dniu 23-07-2008 17:51:45 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Każdy użytkownik drogi powinien mieć choć mgliste pojęcie o ruchu drogowym i wiedzieć co oznaczają najważniejsze znaki drogowe.Spotkałem starszą rowerzystkę, która nie miała pojęcia co oznacza znak stop i odwrócony żółty trójkąt.Pewnie takich osób jest więcej . Skuteki takiej niewiedzy mogą być tragiczne.

Każdy użytkownik drogi powinien mieć choć mgliste pojęcie o ruchu drogowym i wiedzieć co oznaczają najważniejsze znaki drogowe.Spotkałem starszą rowerzystkę, która nie miała pojęcia co oznacza znak stop i odwrócony żółty trójkąt.Pewnie takich osób jest więcej . Skuteki takiej niewiedzy mogą być tragiczne.

w dniu 24-07-2008 10:49:44 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Koniecznie trzeba przywrócić kartę motorowerową!!!

Koniecznie trzeba przywrócić kartę motorowerową!!!

w dniu 24-07-2008 12:19:24 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Później jeździ motorowerem kto chce! I są wypadki.A przez absurdalną ustawę giną ludzie!

Później jeździ motorowerem kto chce! I są wypadki.A przez absurdalną ustawę giną ludzie!

w dniu 24-07-2008 14:16:04 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

bardzo dobrze, że zniesiono karty - przecież niczego one nie zmieniały. Dlla zwolenników ograniczania swobód proponuję wprowadzić kartę pieszego i odbierać uprawnienia do swobodnego poruszania się po chodnikach w przypadku nagminnego łamania przepisów :)))

bardzo dobrze, że zniesiono karty - przecież niczego one nie zmieniały. Dlla zwolenników ograniczania swobód proponuję wprowadzić kartę pieszego i odbierać uprawnienia do swobodnego poruszania się po chodnikach w przypadku nagminnego łamania przepisów :)))

w dniu 24-07-2008 17:36:40 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A swoją drogą zachowanie pana Grabary nadzwyczaj naganne. wiadomo że koleś jest chory a on się zachowuje jakby znalazł wybitnego gangstera. Śmieszne, no ale cóż...

A swoją drogą zachowanie pana Grabary nadzwyczaj naganne. wiadomo że koleś jest chory a on się zachowuje jakby znalazł wybitnego gangstera. Śmieszne, no ale cóż...

w dniu 24-07-2008 18:16:27 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

W tym jest problem , że osoby chore ,lub upośledzone na zdrowiu w stopniu uniemożliwiającym prowadzenie jakiegokolwiek pojazdu mogą to obecnie robić.Niestety, niektóre schorzenia nie pozwalają sprawnie posługiwać się pojazdem mechanicznym.

W tym jest problem , że osoby chore ,lub upośledzone na zdrowiu w stopniu uniemożliwiającym prowadzenie jakiegokolwiek pojazdu mogą to obecnie robić.Niestety, niektóre schorzenia nie pozwalają sprawnie posługiwać się pojazdem mechanicznym.

w dniu 24-07-2008 22:38:36 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A co Ty masz tutaj do Grabary? Dlaczego określasz Jego zachowanie jako naganne? A gdyby ,,Jo żym chory" napotkał na swojej drodze , np.dziecko? Być może Twoje dziecko? Ja jestem wdzięczna,że tacy piraci są ścigani.

A co Ty masz tutaj do Grabary? Dlaczego określasz Jego zachowanie jako naganne? A gdyby ,,Jo żym chory" napotkał na swojej drodze , np.dziecko? Być może Twoje dziecko? Ja jestem wdzięczna,że tacy piraci są ścigani.

w dniu 24-07-2008 22:40:19 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A co Ty masz tutaj do Grabary? Dlaczego określasz Jego zachowanie jako naganne? A gdyby ,,Jo żym chory" napotkał na swojej drodze , np.dziecko? Być może Twoje dziecko? Ja jestem wdzięczna,że tacy piraci są ścigani.

A co Ty masz tutaj do Grabary? Dlaczego określasz Jego zachowanie jako naganne? A gdyby ,,Jo żym chory" napotkał na swojej drodze , np.dziecko? Być może Twoje dziecko? Ja jestem wdzięczna,że tacy piraci są ścigani.

w dniu 27-07-2008 02:49:41 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Powinni tego czubka zastrzelić odrazu.

Powinni tego czubka zastrzelić odrazu.

w dniu 28-07-2008 11:15:55 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A może ciebie czubku zastrzelić???

A może ciebie czubku zastrzelić???

w dniu 28-07-2008 21:28:02 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

W dzisiejszych czasach co raz więcej dzieci ma opinie lub orzeczenia związane z upośledzeniem. Niestety po ukończeniu gimnazjum nawet specjalnego taka opinia czy orzeczenie" nie idzie" za człowiekiem....i potem mamy przykład z Brońska lub wiele innych. Tutaj potrzeba zmian systemowych .A co do problemu to zgadzam się, że jest strasznie ale niestety wina leży też po stronie policji, która woli kontrolować kierowców samochodów niż motorowerzystów czy rowerzystów , którzy w Kościanie są istną plagą...

W dzisiejszych czasach co raz więcej dzieci ma opinie lub orzeczenia związane z upośledzeniem. Niestety po ukończeniu gimnazjum nawet specjalnego taka opinia czy orzeczenie" nie idzie" za człowiekiem....i potem mamy przykład z Brońska lub wiele innych. Tutaj potrzeba zmian systemowych .A co do problemu to zgadzam się, że jest strasznie ale niestety wina leży też po stronie policji, która woli kontrolować kierowców samochodów niż motorowerzystów czy rowerzystów , którzy w Kościanie są istną plagą...

w dniu 28-07-2008 22:33:52 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Przepraszam bardzo, ale tytuł owego artykułu mi sie nie podoba-czy trzeba było zaraz cytować niepelnosprawnego!!!

Przepraszam bardzo, ale tytuł owego artykułu mi sie nie podoba-czy trzeba było zaraz cytować niepelnosprawnego!!!

w dniu 29-07-2008 11:51:33 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Poprzedni wpis dotyczy tytułu. Nie wiem dlaczego ktoś uważa go za niestosowny, przecież to cytat. Tak było i już. W dodatku oddaje sedno problemu dzisiejszego prawa, które pozwala każdemu kierować motorowerem. Czy to że jest niepełnosprawny oznacza, ze nie można go cytować? To taka amerykańska "poprawność polityczna" która jak wykazuje doświadczenie tylko zaciemnia obraz świata. W dodatku ten cytat pokazuje, że kierujący ma pełną świadomość, że jest niekaralny. I to akurat rozumiem. Nie rozumiem jak prawo pozwala aby mógł prowadzić.

Poprzedni wpis dotyczy tytułu. Nie wiem dlaczego ktoś uważa go za niestosowny, przecież to cytat. Tak było i już. W dodatku oddaje sedno problemu dzisiejszego prawa, które pozwala każdemu kierować motorowerem. Czy to że jest niepełnosprawny oznacza, ze nie można go cytować? To taka amerykańska "poprawność polityczna" która jak wykazuje doświadczenie tylko zaciemnia obraz świata. W dodatku ten cytat pokazuje, że kierujący ma pełną świadomość, że jest niekaralny. I to akurat rozumiem. Nie rozumiem jak prawo pozwala aby mógł prowadzić.

w dniu 29-07-2008 21:11:08 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Dokładnie tak!

Dokładnie tak!

w dniu 29-07-2008 22:40:11 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

GLOWA MALA ZEBY ZROZUMIEC JAKIM CUDEM"TACY"-PRZEPRASZAM LUDZIE PROWADZILI POJAZDY MECHANICZNE.JA ZABIJE CZLOWIEKA NA DRODZE-IDE SIEDZIEC,"ONI"ZABIJA-TO ICH JESZCZE Z SADU POLICJA DO DOMU ZAWIEZIE ZEBY SOBIE PO DRODZE KRZYWDY NIE ZROBILI.GDYBY PRZED SADEM TO RODZICE ODPOWIADALI DO PELNEJ WARTOSCI ODSZKODOWANIA NP 3500 ZL COMIESIECZNEJ RENTY DLA "OFIARY"TAKIEGO"KIEROWCY" TO BY MOZE COS ZMIENILO

GLOWA MALA ZEBY ZROZUMIEC JAKIM CUDEM"TACY"-PRZEPRASZAM LUDZIE PROWADZILI POJAZDY MECHANICZNE.JA ZABIJE CZLOWIEKA NA DRODZE-IDE SIEDZIEC,"ONI"ZABIJA-TO ICH JESZCZE Z SADU POLICJA DO DOMU ZAWIEZIE ZEBY SOBIE PO DRODZE KRZYWDY NIE ZROBILI.GDYBY PRZED SADEM TO RODZICE ODPOWIADALI DO PELNEJ WARTOSCI ODSZKODOWANIA NP 3500 ZL COMIESIECZNEJ RENTY DLA "OFIARY"TAKIEGO"KIEROWCY" TO BY MOZE COS ZMIENILO

w dniu 10-08-2008 02:58:02 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Dzisiaj takich "jo zym chory" coraz wiecej kończy studia. Bo gdy przyjmuja na te studia płatne to jedyne pytanie jakie zadaja to czy masz kase i płacil czesne.. A nie to czy ty żes chory i miałes orzeczenie wczesniej. A potem taki "jo żym chory" po kościańskiej piatce pokazuje swoj dyplom magistra. A mnie się wydaje ,że jo żym mieszkom w chorym kraju.

Dzisiaj takich "jo zym chory" coraz wiecej kończy studia. Bo gdy przyjmuja na te studia płatne to jedyne pytanie jakie zadaja to czy masz kase i płacil czesne.. A nie to czy ty żes chory i miałes orzeczenie wczesniej. A potem taki "jo żym chory" po kościańskiej piatce pokazuje swoj dyplom magistra. A mnie się wydaje ,że jo żym mieszkom w chorym kraju.

w dniu 27-11-2008 12:20:37 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

he he he jaka policja tacy kierowcy. Odkąd to można przy zbiegu przestępstwa z wykroczeniem karać mandatem karnym? Czy wy tam kodeksów w tym Kościanie nie macie? Proponuje dokształt! A swoja drogą - gdzie nadzór?

he he he jaka policja tacy kierowcy. Odkąd to można przy zbiegu przestępstwa z wykroczeniem karać mandatem karnym? Czy wy tam kodeksów w tym Kościanie nie macie? Proponuje dokształt! A swoja drogą - gdzie nadzór?

w dniu 07-06-2013 22:09:47 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

josym jozm josym

josym jozm josym

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 3.147.53.90

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.