Magazyn koscian.net

2010-06-15

Kościan bez studentów?

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w trosce o poziom kształcenia na wyższych uczelniach chce zlikwidować ośrodki zamiejscowe. Jeśli projekt wejdzie, w życie w Kościanie przestanie działać ośrodek zamiejscowy poznańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Uczelnie tworzące ośrodki protestują, ale nie brakuje zwolenników zmian, którzy w obecnych rozwiązaniach widzą przede wszystkim marnotrawienie pieniędzy podatników i niski poziom nauczania

Powstające jak grzyby po deszczu ośrodki zamiejscowe szkół wyższych miały w intencji uczelni i finansujących te projekty samorządów, zwiększyć szanse edukacyjne młodzieży z mniejszych ośrodków. Miały dać szansę na zdobycie licencjatu młodzieży, dla której studia w ośrodku akademickim były zbyt kosztowne.

Kierunek zmian wydawał się słuszny, jednak coraz częściej podnoszono argument, że choć student otrzymuje dyplom renomowanej uczelni, to jego wiedza bywa często niższa od tej, którą mogą się wykazać absolwenci tych samych kierunków, którzy studiowali w ośrodku uniwersyteckim.

Przeciwnicy likwidacji podkreślają, że bez ośrodków zamiejscowych tysiące młodych ludzi straci szansę na zdobycie wykształcenia wyższego. W przypadku Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza trzeba będzie zamknąć ośrodki w Kościanie (400 studentów), Ostrowie (262), Śremie (121), Wągrowcu (86), Kaliszu (2900), Gnieźnie (835), Pile (52 studentów, docelowo 1500) i Słubicach (1900 studentów).

Po pierwsze jakość

Niski poziom nauczania w ośrodkach zamiejscowych, to najważniejszy argument ministerstwa przemawiający za ich likwidacją.
- Zajęcia w ośrodkach zamiejscowych często prowadzą asystenci i adiunkci dojeżdżający z głównej siedziby, a tym samym jakość kształcenia jest niższa. Problemem jest brak odpowiedniej bazy dydaktycznej: studenci słuchają wykładów w wynajętych salach, w domach kultury, nie mają do dyspozycji laboratoriów, nowoczesnego sprzętu, bibliotek – tłumaczył na łamach ,,Gazety Wyborczej’’ Andrzej Kurkiewicz, zastępca dyrektora departamentu strategii w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym przewiduje jednak możliwość nauczania poza ośrodkiem akademickim. Uczelnie będą mogły przekształcić ośrodki zamiejscowe we filie zatrudniające co najmniej 60 profesorów, dla których praca w filii będzie podstawowym etatem. Filia ma być zatem dużym ośrodkiem naukowo-dydaktycznym. Małe ośrodki, takie jak Kościan, które nie zatrudniają pracowników naukowych, nie mają szans na przetrwanie w przypadku wejścia ustawy w życie.

Po drugie pieniądze

Zdaniem promotorów zmian ośrodki zamiejscowe służą przede wszystkim zarabianiu pieniędzy. Uczelnie otrzymują je od samorządów zainteresowanych funkcjonowaniem na ich terenie szkół wyższych. W uzasadnieniu do projektu nowej ustawy podkreślono, że duże uczelnie poszukując pieniędzy w miastach powiatowych osłabiają gęstą sieć państwowych wyższych szkół zawodowych, którym ośrodki zamiejscowe ,,podbierają’’ studentów.

- Decyzja o odejściu od zamiejscowych ośrodków dydaktycznych wesprze małe regionalne uczelnie, które dopiero budują swoją pozycję. Mniejsze uczelnie będą więcej inwestowały w rozwój infrastruktury oraz kadry akademickiej bez obawy, że zostaną wyparte przez uczelnie nastawione przede wszystkim na czerpanie finansowych korzyści – czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy. - Dla studentów kształcących się w mniejszych miejscowościach, na małych uczelniach, oznacza to lepsze warunki kształcenia i większy dostęp do kadry akademickiej.

- Przecież PWSZ to zupełnie inna jakość niż uniwersytet – ripostują naukowcy z UAM podkreślając, że w wyższej szkole zawodowej wykładowcy nie muszą publikować prac naukowych i prowadzić badań.

Uniwersytet broni także 360 etatów w ośrodkach zamiejscowych. W tych większych są to przede wszystkim pracownicy naukowi, w małych pracownicy administracji. W Kościanie zatrudnione są dwie osoby.

Po trzecie Kościan

Proponowana zmiana systemowa dotknie bezpośrednio Kościan i pozostałe gminy powiatu zrzucające się na utrzymanie ośrodka zamiejscowego. Co roku podpisywana jest z UAM umowa o zasadach ponoszenia kosztów. W bieżącym roku na konto uniwersytetu samorządy przeleją 140 tysięcy złotych. Samorząd powiatu przekaże 50 tys. zł, gmina Kościan 30 tys. zł, Krzywiń 15 tys. zł, Śmigiel 30 tys. zł, Czempiń 15 tys. zł. Miasto Kościan zobowiązane jest do ponoszenia wszystkich kosztów utrzymania obiektów, w których prowadzone są zajęcia. W zamian UAM prowadzi obecnie zajęcia dla niespełna 400 studentów (kilka lat temu było ich ponad tysiąc) kształcących się na trzech kierunkach: politologia, pedagogika i gospodarka przestrzenna.

Choć utrzymujące ośrodek samorządy mają niewielki wpływ na jego funkcjonowanie, czego dowodem są długotrwałe starania o poszerzenie oferty edukacyjnej, to są zainteresowane jego utrzymaniem.

- Koszty jakie ponosimy to swoistego rodzaju stypendium, dzięki któremu wyższe wykształcenie może zdobyć młodzież, której nie stać na studiowanie w wielkim mieście – mówi Michał Jurga, burmistrz Kościana, odrzucając jednocześnie zarzuty dotyczące niskiego poziomu nauczania w ośrodkach zamiejscowych. – Uważam, że ośrodek spełnia swoje zadanie. Dysponuje dobrą bazą lokalową, a zajęcia prowadzi wykwalifikowana kadra naukowa przyjeżdżająca z Poznania. Jeśli chodzi o proponowane zmiany, to warto docenić to co już działa i nie wylewać dziecka z kąpielą.

***

Los nowej ustawy o szkolnictwie wyższym nie jest jeszcze przesądzony. Czy pozostaną w niej zapisy uniemożliwiające prowadzenie małych ośrodków zamiejscowych, pokaże czas. Na razie uczelnie ślą do ministerstwa pisma sugerujące odstąpienie od tej zmiany, a ministerstwo przekonuje, że zmiana jest niezbędna dla podniesienia poziomu nauczania i rozwoju szkolnictwa wyższego.

Paweł Sałacki

GK 23/2010

Już głosowałeś!

Zobacz także:


Komentarze (17)

w dniu 16-06-2010 10:36:05 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ministerstwo ma rację!

Ministerstwo ma rację!

w dniu 16-06-2010 11:55:08 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

studiowałem rok na PWSZ w Lesznie, po czym się przeniosłem do Kościańskiego Kolegium UAM. Powiem szczerze - w Kościanie poziom o wiele wyższy. Sami wykładowcy nieraz mówili na czym to polega. Kościan to oddział UAM w Poznaniu, natomiast PWSZ to oddzielna uczelnia, gdzie też wykładają profesorowie z Poznania, jednak się już tak nie starają (bo nie muszą). To z resztą ich nie tłumaczy. Jednak prawda jest jaka jest. Znowu decydują o czymś w Warszawce, nie mając pojęcia jak to wygląda u nas. paranoja jakaś.

studiowałem rok na PWSZ w Lesznie, po czym się przeniosłem do Kościańskiego Kolegium UAM. Powiem szczerze - w Kościanie poziom o wiele wyższy. Sami wykładowcy nieraz mówili na czym to polega. Kościan to oddział UAM w Poznaniu, natomiast PWSZ to oddzielna uczelnia, gdzie też wykładają profesorowie z Poznania, jednak się już tak nie starają (bo nie muszą). To z resztą ich nie tłumaczy. Jednak prawda jest jaka jest. Znowu decydują o czymś w Warszawce, nie mając pojęcia jak to wygląda u nas. paranoja jakaś.

w dniu 16-06-2010 13:28:31 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Pewne jest tylko to że najwyższy poziom masz zagwarantowany na UAM w Poznaniu no i masz w zasięgu ręki biblioteki, czytelnie, księgarnie i łatwiejszy dostęp do wykładowców

Pewne jest tylko to że najwyższy poziom masz zagwarantowany na UAM w Poznaniu no i masz w zasięgu ręki biblioteki, czytelnie, księgarnie i łatwiejszy dostęp do wykładowców

w dniu 16-06-2010 21:04:16 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

w TROSCE?? Bo im uwierzę! Chyba w taki kit uwierzą tylko skończone ciemniaki, to z daleka widać, że to nie jest troska, a OSZCZĘDNOŚCI KOSZTEM MŁODYCH LUDZI.

w TROSCE?? Bo im uwierzę! Chyba w taki kit uwierzą tylko skończone ciemniaki, to z daleka widać, że to nie jest troska, a OSZCZĘDNOŚCI KOSZTEM MŁODYCH LUDZI.

w dniu 16-06-2010 21:50:30 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

i niszczą nasz kraj. A ludzie dalej i popierają wzorując się na ćmach , które same w ogień wpadają

i niszczą nasz kraj. A ludzie dalej i popierają wzorując się na ćmach , które same w ogień wpadają

w dniu 17-06-2010 08:28:54 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Popieram w pełni projekt Ministerstwa! Poziom nauczania w szkółkach tego typu, gdzie praktycznie każdy może studiowac nie będzie nigdy wysoki. Po co nam tłumy osób z "wyższym" wykształceniem, nie reprezentujących sobą nic?

Popieram w pełni projekt Ministerstwa! Poziom nauczania w szkółkach tego typu, gdzie praktycznie każdy może studiowac nie będzie nigdy wysoki. Po co nam tłumy osób z "wyższym" wykształceniem, nie reprezentujących sobą nic?

w dniu 17-06-2010 14:14:41 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

w kraju mamy dużo ludzi wykształconych ale bardzo mało mądrych.

w kraju mamy dużo ludzi wykształconych ale bardzo mało mądrych.

w dniu 17-06-2010 15:19:59 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Założenie, że każdy ma mieć maturę i ukończone studia prowadzi do obniżenia poziomu nauczania. Zbyt wiele osób dostało dyplomy, choć intelektualnie do nich nie dorastają. Niestety.

Założenie, że każdy ma mieć maturę i ukończone studia prowadzi do obniżenia poziomu nauczania. Zbyt wiele osób dostało dyplomy, choć intelektualnie do nich nie dorastają. Niestety.

w dniu 17-06-2010 20:05:38 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

To prawda, ale istnienie takich oddziałów jak ten w Kościanie to dla tych bez kasy jest jedyną szansą na studiowanie.

To prawda, ale istnienie takich oddziałów jak ten w Kościanie to dla tych bez kasy jest jedyną szansą na studiowanie.

w dniu 18-06-2010 13:43:13 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Takie ośrodki są bardzo potrzebne!!!

Takie ośrodki są bardzo potrzebne!!!

w dniu 18-06-2010 18:48:29 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

PWSZ to totalne dno w porównaniu z kościańskim oddziałem UAM!

PWSZ to totalne dno w porównaniu z kościańskim oddziałem UAM!

w dniu 20-06-2010 13:06:04 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Jeśli upadną ośrodki zamiejscowe, to będzie totalna klęska. Wielu młodych ludzi zostanie pozbawiona możliwości kształcenia. Licencjat robiłam w Kościanie na kierunku pedagogiki i posiadam wiedzę. Wykwalifikowana poznańska kadra nauczała i wymagała. Oddział w Kościanie powinien zostać, a nawet poszerzyć kierunki zarówno dzienne jak i zaoczne, a nawet uruchomić studia podyplomowe !!!!

Jeśli upadną ośrodki zamiejscowe, to będzie totalna klęska. Wielu młodych ludzi zostanie pozbawiona możliwości kształcenia. Licencjat robiłam w Kościanie na kierunku pedagogiki i posiadam wiedzę. Wykwalifikowana poznańska kadra nauczała i wymagała. Oddział w Kościanie powinien zostać, a nawet poszerzyć kierunki zarówno dzienne jak i zaoczne, a nawet uruchomić studia podyplomowe !!!!

w dniu 20-06-2010 16:43:45 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Proszę Was, nie każdy moze być magistrem, przestańmy na siłę znaiżać poziom zamiejscowymi osrodkami, jaestem też za likwidacją wyższych szkół ...

Proszę Was, nie każdy moze być magistrem, przestańmy na siłę znaiżać poziom zamiejscowymi osrodkami, jaestem też za likwidacją wyższych szkół ...

w dniu 21-06-2010 15:07:19 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Cale to studiowanie w Kosciankowie to istna sciema!! Wymagania prawie zadne,a uzyskanie dyplomu to formalnosc !

Cale to studiowanie w Kosciankowie to istna sciema!! Wymagania prawie zadne,a uzyskanie dyplomu to formalnosc !

w dniu 13-07-2010 12:25:40 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Dzięki tej ustawie skończy się masowa produkcja politologów i pedagogów, którzy w większości i tak nie pracują w swoim zawodzie, a zatem pieniądze wydane na ich edukacje zostają zmarnowane. Ci którzy ukończą poważniejsze studia będą bardziej szanowani przez pracodawców. Samorządy niech ufundują za te pieniądze stypendia dla najzdolniejszych, którzy nie mają pieniędzy aby studiować. Wszyscy magistra mieć nie muszą.

Dzięki tej ustawie skończy się masowa produkcja politologów i pedagogów, którzy w większości i tak nie pracują w swoim zawodzie, a zatem pieniądze wydane na ich edukacje zostają zmarnowane. Ci którzy ukończą poważniejsze studia będą bardziej szanowani przez pracodawców. Samorządy niech ufundują za te pieniądze stypendia dla najzdolniejszych, którzy nie mają pieniędzy aby studiować. Wszyscy magistra mieć nie muszą.

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 3.145.50.71

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.