Magazyn koscian.net

2009-03-11

Rolnicy za wiatraki chcą więcej

Pół procenta stanęło na drodze budowy siłowni wiatrowych w gminie Śmigiel. Rolnicy naciskają na inwestora w sprawie podniesienie ich wynagrodzenia za udostępnienie ziemi pod budowę wiatraków. Nie chce na to przystać Biuro Usług Inwestycyjnych Domrel Sp z o. o. przygotowujące inwestycję

W ubiegłym tygodniu śmigielscy rolnicy po raz kolejny spotkali się z przedstawicielami firmy Domrel. W sali wiejskiej w Morownicy zjawiło się blisko 40 rolników. W spotkaniu uczestniczył także prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej Ireneusz Kozecki. Celem spotkania było dopracowanie warunków umowy. Omawiano m.in. warunki użytkowania ziemi podczas budowy wiatraków i kwestię dróg dojazdowych do elektrowni. Najwięcej emocji wzbudziła jednak kwestia finansów.

Firma przygotowuje teren pod budowę 42 elektrowni wiatrowych. Mają one stanąć pomiędzy Żegrówkiem a Machcinem oraz w pobliżu Karmina, Spławia i Wonieścia. Rolnicy podpisali już umowy na budowę elektrowni wiatrowych, w których określono ich wynagrodzenie za udostępnienie 3 600 metrów kwadratowych ziemi. Zgodnie z umową mieliby otrzymywać jeden procent od wartości wyprodukowanej energii. Rolnicy twierdzą jednak, że zostali wprowadzeni w błąd. Nie wiedzieli, że umowy są dla nich wiążące. Teraz chcą wynegocjować lepsze warunki.

- Chcemy, żeby dowartościowano nas cenowo – stwierdził prowadzący spotkanie Zygmunt Konieczny, przewodniczący Rady Powiatowej Wielkopolskiej Izby Rolniczej. - Firma konserwująca dostanie dwa procent wartości wyprodukowanej energii, gmina dwa procent od wartości budowli, a my tylko jeden procent.

Firma Domrel opracowała drugą wersję. Zaproponowała, że rolnicy mogą otrzymywać rocznie stałą kwotę powiększaną o stopę inflacji. Miało by to być 20 tys. złotych przez pierwsze 12 lat i 25 tys. złotych po 15 latach. Rolnicy skłaniają się jednak do pierwotnej propozycji – rozliczenia procentowego. Chcą jednak żeby było to nie 1, a 1,5 procenta.

- Dwa procent od budowli to podatek obowiązujący w całym kraju. Ta oferta przygotowana jest w dobrej wierze. Obowiązuje nas jedna polityka. Wszystkich traktujemy tak samo. Identyczne umowy zawieramy z innymi rolnikami. Nie chcemy, żeby ktoś poczuł się pokrzywdzony. Musimy być lojalni wobec wszystkich – przekonywał prezes Biura Usług Inwestycyjnych Domrel Sp z o. o., Roman Kierys. - Są firmy, które podpisują umowy z wszystkimi, a później jedna na piętnaście wchodzi w życie. My u każdego z państwa chcemy wybudować elektrownię. Chcemy długo działać na tym terenie.

- Umowa była konieczna, żeby wszcząć procedurę wykonawczą. Wymaga to dużych pieniędzy. Trudno wymagać, żeby ktoś to robił przed zabezpieczeniem gruntu – tłumaczył kierownik projektu, Michał Wiśniewski. - Powyżej pewnego progu nie przeskoczymy.

W sprawy ewentualnego wynagrodzenie dla rolników stronom nie udało się dojść do porozumienia. Pewne jest tylko to, że wszystkim na jak najszybszym rozpoczęciu inwestycji zależy.

- Jeżeli firma nie przystanie na nasze warunki, to swoich praw będziemy dochodzić w sądzie – stwierdza Zygmunt Konieczny. (h)

GK 10/2009

Już głosowałeś!

Zobacz także:


Komentarze (14)

w dniu 11-03-2009 15:38:33 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

a podatek od tych dochodów będą darmozjady płacić ?? Proponuję by zainteresował się tym Urząd Skarbowy.

a podatek od tych dochodów będą darmozjady płacić ?? Proponuję by zainteresował się tym Urząd Skarbowy.

w dniu 11-03-2009 19:27:36 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Skladnia i budowa zdan w tym artykule na zenujaco niskim poziomie. Moze by tak pare godzin korepetycji z jezyka polskiego?

Skladnia i budowa zdan w tym artykule na zenujaco niskim poziomie. Moze by tak pare godzin korepetycji z jezyka polskiego?

w dniu 12-03-2009 13:21:56 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

patrz nepotyzm Waldemara Pawlaka

patrz nepotyzm Waldemara Pawlaka

w dniu 12-03-2009 14:51:26 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

rolnik też za to płaci mógłby mieć plony i sprzedać je - ma wiatrak a po za tym wszyscy płaca podatki nie tylko przedsiębiorstwa. Każdy burzy się o to, że rolnicy płacą niskie składki do krus itd. a spójrzmy na to z innej strony - jakie są emerytury rolnicze. Rolnik ma to co wypracuje własnymi rękoma

rolnik też za to płaci mógłby mieć plony i sprzedać je - ma wiatrak a po za tym wszyscy płaca podatki nie tylko przedsiębiorstwa. Każdy burzy się o to, że rolnicy płacą niskie składki do krus itd. a spójrzmy na to z innej strony - jakie są emerytury rolnicze. Rolnik ma to co wypracuje własnymi rękoma

w dniu 12-03-2009 14:53:40 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

rolnicy powinni zwrócić uwagę na to co podpisują

rolnicy powinni zwrócić uwagę na to co podpisują

w dniu 12-03-2009 15:39:25 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

całkowicie popieram komentarze 1 i 5. kom 4: Rolnicy PODPISALI już umowę w której zest napisane ile dostaną za tą ziemie. Prostestują w sprwie umowy na którą się zgodzili i którą PODPISALI więc niech teraz nie płaczą nad rozlanym mlekiem.

całkowicie popieram komentarze 1 i 5. kom 4: Rolnicy PODPISALI już umowę w której zest napisane ile dostaną za tą ziemie. Prostestują w sprwie umowy na którą się zgodzili i którą PODPISALI więc niech teraz nie płaczą nad rozlanym mlekiem.

w dniu 12-03-2009 19:54:13 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

bujak na wzgórzach?

bujak na wzgórzach?

w dniu 13-03-2009 08:39:29 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

nie wiedział, że umowa jest wiążąca? A sa jakieś umowy niewiążące??? No i ta składania ... A jakich praw będzi edochodził w Sadzie ten Konieczny... Wysoki sądzie co prawda zgodziłem się na tyle kasy, ale chciałbym teraz więcej.... ha ha ha ..

nie wiedział, że umowa jest wiążąca? A sa jakieś umowy niewiążące??? No i ta składania ... A jakich praw będzi edochodził w Sadzie ten Konieczny... Wysoki sądzie co prawda zgodziłem się na tyle kasy, ale chciałbym teraz więcej.... ha ha ha ..

w dniu 13-03-2009 08:40:27 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

nie wiedział, że umowa jest wiążąca? A sa jakieś umowy niewiążące??? No i ta składania ... A jakich praw będzi edochodził w Sadzie ten Konieczny... Wysoki sądzie co prawda zgodziłem się na tyle kasy, ale chciałbym teraz więcej.... ha ha ha ... jakiś debil?

nie wiedział, że umowa jest wiążąca? A sa jakieś umowy niewiążące??? No i ta składania ... A jakich praw będzi edochodził w Sadzie ten Konieczny... Wysoki sądzie co prawda zgodziłem się na tyle kasy, ale chciałbym teraz więcej.... ha ha ha ... jakiś debil?

w dniu 13-03-2009 13:08:01 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Biorąc pod uwagę fakt, że chodzi o zmianę wynagrodzenia z poziomu 1,0 % do 1,5% to tak naprawdę chodzi o podniesienie dochodu o 50 %. Każdą wartość można przedstawić na wiele sposobów byle tytuł był chwytliwy

Biorąc pod uwagę fakt, że chodzi o zmianę wynagrodzenia z poziomu 1,0 % do 1,5% to tak naprawdę chodzi o podniesienie dochodu o 50 %. Każdą wartość można przedstawić na wiele sposobów byle tytuł był chwytliwy

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 3.136.22.204

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.