Magazyn koscian.net

2008-08-20

Więcej niż zero

Trwają gorączkowe przygotowania przedszkolnych sal w kościańskich szkołach. Pierwszego września przyjdą tam najmłodsi uczniowie - sześciolatki. W Zespole Szkół numer jeden jest już sala, dywan, meble a brak tylko zabawek i książek. - Na pewno zdążymy - deklaruje dyrektor Małgorzata Ratajczak.

Ale roboty sporo, bo - przypomnijmy - szkoły do przyjęcia najbardziej kruchych uczniów jeszcze trzy miesiące temu nie były przygotowane w ogóle. Jeszcze cztery miesiące temu rodzice sześciolatków ufali, że ich dzieci do zerówki chodzić będą w przedszkolach. Wiosenny nabór okazał się jednak druzgocący dla przedszkolnej bazy. W czterech miejskich przedszkolach zabrakło miejsca dla 140 dzieci. Tak powstał pomysł szybkiej wyprowadzki sześciolatków do szkół. W Zespole Szkół nr 1 powstać miał jeden oddział klasy ,,0” i to dziesięciogodzinny. W Zespole Szkół nr 2 - jeden pięciogodzinny, w ,,trójce’’ dwie klasy pięciogodzinne, a w ,,czwórce’’ jeden dziesięciogodzinny. Już teraz wiadomo jednak, że na przykład w „jedynce” oddziały będą dwa.

- Mamy zapisanych trzydzieścioro troje maluszków, z czego dwanaścioro na dziesięć godzin, a resztę na pięć. Dzieci uczące się w systemie pięciogodzinnym będą musiały przychodzić na zmiany przed i popołudniowe - wyjaśnia dyrektor.

Nagła decyzja o wprowadzeniu klas zerowych do szkół, rodziców sześciolatków, delikatnie rzecz ujmując - zaniepokoiła. Samorząd nie sprostał zadaniom i teraz kosztem naszych dzieci gasi pożar - mówili. Na zebraniach w przedszkolach mówiono wręcz o eksperymentach na dzieciach. Obawiano się, czy szkoły będą w stanie zagwarantować przedszkolakom bezpieczeństwo i odpowiednie warunki nauki. Po zebraniach w przedszkolach odbyły się spotkania rodziców z dyrekcjami szkół.

- Rodzice byli sceptycznie nastawieni i trudno się im dziwić, ale mam nadzieję, rozwialiśmy większość ich wątpliwości. Robimy wszystko, co w naszej mocy, by dzieci czuły się u nas dobrze i bezpiecznie. Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie rodziców - mówi dyrektor Ratajczak.

W środę, 13 sierpnia, Zespół Szkół numer jeden zastaliśmy na przygotowaniach do nowego roku szkolnego. Sześciolatki uczyć mają się w jednej z sal, w których uczyli się ich rówieśnicy przed przenosinami klas zerowych do przedszkoli - na parterze budynku. Dla wygłuszenia strefy przedszkolnej i bezpieczeństwa maluchów korytarz, na którym jest szatnia i przy którym jest sala lekcyjna, odcięto od reszty szkoły drzwiami. Przestronnej łazienki (niedawno remontowanej) nie trzeba przebudowywać. Szkoła czeka na dostawę podestów pod ubikacje. Maluszki na korytarz wychodzić będą tylko w czasie zajęć lekcyjnych uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalnej. W tym czasie też dzieci z dziesięciogodzinnego systemu schodzić będą na obiad do szkolnej stołówki. Placu zabaw przy szkole niestety nie ma, więc tymczasem dzieci będą korzystać z tego przy ulicy Bączkowskiego.

- Wystosowałam pisma do kościańskich przedszkoli z prośbą, by udostępniono nam ich place zabaw. Mam nadzieję, że będziemy mogli z nich gościnnie korzystać. Maluszki będą mogły też od czasu do czasu skorzystać ze szkolnej auli i sali gimnastycznej - deklaruje dyrektor.

Od poniedziałku przedszkolną salę w „jedynce” przygotowują dwie panie wychowawczynie. Kupują zabawki, przygotowują ścienną gazetkę. 29 sierpnia planowane są ,,drzwi otwarte’’ zerówki w ,,jedynce’’. Nowe miejsce nauki i zabawy poznać mają tak zarówno dzieci, jak i ich rodzice.

- Musimy sobie wspólnie pomóc. I dla nas, i dla rodziców, i dla dzieci początek roku będzie czasem próby. Czekamy na wszelkie sugestie, byśmy mogli na bieżąco rozwiązywać problemy - deklaruje dyrektor.

Miało być tak pięknie, a wyszło, jak zawsze. Jednym z założeń tworzenia szkół gimnazjalnych było oddzielenie najmłodszych uczniów od dorastającej młodzieży. Jak wyszło, wiemy - w Kościanie stworzono zespoły szkół i teraz nastolatki uczą się z kilkulatkami o rok dłużej. W tym roku rozpiętość wieku w szkołach wzrosła o kolejny rok. Razem uczyć się będą przedszkolaki, uczniowie szkół podstawowych i gimnazjaliści. (Al)

GK 34/2008

Już głosowałeś!

Zobacz także:


Komentarze (22)

w dniu 20-08-2008 12:33:10 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Gdy wymyślono (głupio zresztą) gimnazja, to nakazano ich rozdzielenie od szkół podstawowych. W Kościanie nie dość że tego nigdy nie zrobiono to właśnie dokooptowano przedszkolaków. To naprawdę smutne, że w jednym budynku muszą się uczyć obok siebie sześciolatkowie i dziesięć lat starsi gimnazjaliści. Rozumiem, że teraz miasto jest pod ścianą, ale dlaczego jest? Bo beztrosko zamykało przedszkola zakładając, że zawsze będzie biednie i przedszkola nie będa się zapełniać. TOTALNY BRAK STRATEGICZNEGO DZIAłANIA.

Gdy wymyślono (głupio zresztą) gimnazja, to nakazano ich rozdzielenie od szkół podstawowych. W Kościanie nie dość że tego nigdy nie zrobiono to właśnie dokooptowano przedszkolaków. To naprawdę smutne, że w jednym budynku muszą się uczyć obok siebie sześciolatkowie i dziesięć lat starsi gimnazjaliści. Rozumiem, że teraz miasto jest pod ścianą, ale dlaczego jest? Bo beztrosko zamykało przedszkola zakładając, że zawsze będzie biednie i przedszkola nie będa się zapełniać. TOTALNY BRAK STRATEGICZNEGO DZIAłANIA.

w dniu 20-08-2008 15:01:56 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Nie dziwię się, ze rodzice sześciolatków mają obawy. Ich pociechy będą miały styczność z dużo od siebie starszą młodzieżą. Zaczepki ze strony starszych wymierzone w strone przedszkolaka mogą być bardzo znaczącym negatywnym wydarzeniem w życiu malucha . Dyrektorzy obiecują odizolowanie maluchów od " życia szkolnego" starszych klas. Jak będzie przekonamy się już we wrześniu.

Nie dziwię się, ze rodzice sześciolatków mają obawy. Ich pociechy będą miały styczność z dużo od siebie starszą młodzieżą. Zaczepki ze strony starszych wymierzone w strone przedszkolaka mogą być bardzo znaczącym negatywnym wydarzeniem w życiu malucha . Dyrektorzy obiecują odizolowanie maluchów od " życia szkolnego" starszych klas. Jak będzie przekonamy się już we wrześniu.

w dniu 20-08-2008 21:49:11 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Niestety nasze miasto miast iść z reformą (kilka lat temu) jak oscienne np Gostyń Krzywiń Śrem Leszno Rawicz wiele innych i rozdzielić dziwny twór jakim sa Zespoły Szkół to dzisiaj nie byłoby tematu. 6 latek z 16 latkiem w jednej toalecie, korytarzu, boisku, ale niestety decyzja jest trudna i kontrowersyjna. A to mojej sąsiadki dziecko bedzie miało dalej, a to koleżanka nie wie gdzie bedzie pracować. Takie chyba też trzeba podejmować. Temat odsunięto i z roku na rok jest uważany za niebyły, a kolejne roczniki kończą te nieszczęsne ZS-y

Niestety nasze miasto miast iść z reformą (kilka lat temu) jak oscienne np Gostyń Krzywiń Śrem Leszno Rawicz wiele innych i rozdzielić dziwny twór jakim sa Zespoły Szkół to dzisiaj nie byłoby tematu. 6 latek z 16 latkiem w jednej toalecie, korytarzu, boisku, ale niestety decyzja jest trudna i kontrowersyjna. A to mojej sąsiadki dziecko bedzie miało dalej, a to koleżanka nie wie gdzie bedzie pracować. Takie chyba też trzeba podejmować. Temat odsunięto i z roku na rok jest uważany za niebyły, a kolejne roczniki kończą te nieszczęsne ZS-y

w dniu 21-08-2008 13:43:20 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Popatrz na wyniki gimnazjów znajdujących się w zespołach szkół w Kościanie i porównaj z wynikami tych, które są w okolicy. Wtedy XXX zrozumiesz, że zespoły szkół nie są takim najgorszym pomysłem. Pewnie są i złe i dobre strony takich rozwiązań. Ja widzę przewagę dobrych.

Popatrz na wyniki gimnazjów znajdujących się w zespołach szkół w Kościanie i porównaj z wynikami tych, które są w okolicy. Wtedy XXX zrozumiesz, że zespoły szkół nie są takim najgorszym pomysłem. Pewnie są i złe i dobre strony takich rozwiązań. Ja widzę przewagę dobrych.

w dniu 21-08-2008 13:47:31 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

ZS 4 ma 2 miejsce w teście gimnazjalnym w byłym leszczyńskim.

ZS 4 ma 2 miejsce w teście gimnazjalnym w byłym leszczyńskim.

w dniu 21-08-2008 14:53:48 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Odsuniecie rozdzialu zespolow szkol w naszym miescie to zwyciestwo rozsadku nad slepa raforma.

Odsuniecie rozdzialu zespolow szkol w naszym miescie to zwyciestwo rozsadku nad slepa raforma.

w dniu 21-08-2008 15:30:07 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A wprowadzanie do zespołów przedszkolaków to efekt indolencji i beztroski kolejnych ekip rządzących.

A wprowadzanie do zespołów przedszkolaków to efekt indolencji i beztroski kolejnych ekip rządzących.

w dniu 21-08-2008 22:11:39 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

To może pójdzmy dalej i zróbmy w jednym budynku wszystkie stopnie edukacji. 10 lat różnicy jak narazie nie robi różnicy to może i 16 nie zróbi. A jakie wyniki miałoby Gimnazjum nr 4 a nie ZS nr 2 może 2 w WLKP?

To może pójdzmy dalej i zróbmy w jednym budynku wszystkie stopnie edukacji. 10 lat różnicy jak narazie nie robi różnicy to może i 16 nie zróbi. A jakie wyniki miałoby Gimnazjum nr 4 a nie ZS nr 2 może 2 w WLKP?

w dniu 21-08-2008 22:47:49 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Pozamykali przedszkola i tak jest. Szkoda tylko tych dzieciaczków, że tak szybko będą musialy zderzyć się ze szkolną rzeczywistością, która w obecnych czasach jest niezadowalająca, niestety. Miejmy nadzieję, że faktycznie odizolują maluszki od gimnazjalistów. Zobaczymy we wrześniu.

Pozamykali przedszkola i tak jest. Szkoda tylko tych dzieciaczków, że tak szybko będą musialy zderzyć się ze szkolną rzeczywistością, która w obecnych czasach jest niezadowalająca, niestety. Miejmy nadzieję, że faktycznie odizolują maluszki od gimnazjalistów. Zobaczymy we wrześniu.

w dniu 22-08-2008 08:51:58 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Niebawem wszystkie dzieciaczki szescioletnie zderza sie ze szkolna rzeczywistoscia. To zakłada reforma edukacji. Jesli zas chodzi o zamykanie przedszkoli... nie stać miasta na utrzymywanie pustych budynków w oczekiwaniu na sytuację, gdy rodzice beda zapisywac dzieci do grup dziesieciogodzinnych zamiast do pieciogodzinych. Tak jak liczba dzieci w roczniku jest znana, tak preferencji rodziców nie da się przewidzieć. Gdyby przedszkola były puste, to ci sami malkontenci biliby na alarm, że to niegospodarnosc w wykorzystaniu mienia.

Niebawem wszystkie dzieciaczki szescioletnie zderza sie ze szkolna rzeczywistoscia. To zakłada reforma edukacji. Jesli zas chodzi o zamykanie przedszkoli... nie stać miasta na utrzymywanie pustych budynków w oczekiwaniu na sytuację, gdy rodzice beda zapisywac dzieci do grup dziesieciogodzinnych zamiast do pieciogodzinych. Tak jak liczba dzieci w roczniku jest znana, tak preferencji rodziców nie da się przewidzieć. Gdyby przedszkola były puste, to ci sami malkontenci biliby na alarm, że to niegospodarnosc w wykorzystaniu mienia.

w dniu 22-08-2008 08:55:43 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Dyrektorzy kościańskich szkół na pewno zdążą z przygotowaniem oddziałów przedszkolnych, a patrząc na zdjęcie mam wrażenie, że dzieciom może być tam lepiej niż w przedszkolu. Poza tym odziały będą jak to tylko możliwe odizolowane od starszych dzieci. I nie demonizujmy. Nasze dzieci w kościańskich szkołach są dobrymi dziećmi. Nie można od razu zakładać, że będą tylko wypadki, pobicia itd. Może ktoś ze starszych pomoże maluchowi? Zresztą, czym się różni sześciolatek od siedmiolatka?

Dyrektorzy kościańskich szkół na pewno zdążą z przygotowaniem oddziałów przedszkolnych, a patrząc na zdjęcie mam wrażenie, że dzieciom może być tam lepiej niż w przedszkolu. Poza tym odziały będą jak to tylko możliwe odizolowane od starszych dzieci. I nie demonizujmy. Nasze dzieci w kościańskich szkołach są dobrymi dziećmi. Nie można od razu zakładać, że będą tylko wypadki, pobicia itd. Może ktoś ze starszych pomoże maluchowi? Zresztą, czym się różni sześciolatek od siedmiolatka?

w dniu 22-08-2008 09:31:25 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Nie chodzi o to że od razu będą skrajne przypadki. Jednak widząc starszych kolegów nic mądrego raczej sie nie dowiedzą i nie naucza. Odizolowanie jest awykonalne, bedzie tylko jakaś "ściana" wkońcu chodzic będa i tak do jednej szkoły. Poza tym poco zabierać im dzieciństwo. Sama podstawówka OK razem z gimnzajum NIE OK.

Nie chodzi o to że od razu będą skrajne przypadki. Jednak widząc starszych kolegów nic mądrego raczej sie nie dowiedzą i nie naucza. Odizolowanie jest awykonalne, bedzie tylko jakaś "ściana" wkońcu chodzic będa i tak do jednej szkoły. Poza tym poco zabierać im dzieciństwo. Sama podstawówka OK razem z gimnzajum NIE OK.

w dniu 22-08-2008 11:43:10 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A kto zabiera dzieciństwo - sale i zabawki wyglądają lepiej niż w przedszkolach. Masz zamiar dzieci w klatkach zamykać?

A kto zabiera dzieciństwo - sale i zabawki wyglądają lepiej niż w przedszkolach. Masz zamiar dzieci w klatkach zamykać?

w dniu 22-08-2008 13:43:09 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Popieram!

Popieram!

w dniu 22-08-2008 14:48:37 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

A co popierasz? Odnosząc się zaś do tematu podzielam opinię o indolencji samorządów począwszy od połowy lat dziewięćdziesiątych. Ich krótkowzroczność skutkuje takimi zespołami przedszkolno - podstawowo - gimnazjalnymi.

A co popierasz? Odnosząc się zaś do tematu podzielam opinię o indolencji samorządów począwszy od połowy lat dziewięćdziesiątych. Ich krótkowzroczność skutkuje takimi zespołami przedszkolno - podstawowo - gimnazjalnymi.

w dniu 22-08-2008 22:38:27 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Popieram: ,,A kto zabiera dzieciństwo..." Pozdrawiam ;)

Popieram: ,,A kto zabiera dzieciństwo..." Pozdrawiam ;)

w dniu 22-08-2008 23:07:32 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Napisz na czym ta niby indolencja ma polegać? Bo jeśli na utrzymaniu zespołów szkół to moim zdaniem to zapobiegliwość :) Spójrz na zbiorcze gimnazja, gdzie młodzież z różnych terenów tłucze się po lekcjach realizując program tzw. ustawek. W tym kraju każdemu się wydaje, że jest mądry, a już na pewno, że zna się na medycynie, oświacie i samorządności.

Napisz na czym ta niby indolencja ma polegać? Bo jeśli na utrzymaniu zespołów szkół to moim zdaniem to zapobiegliwość :) Spójrz na zbiorcze gimnazja, gdzie młodzież z różnych terenów tłucze się po lekcjach realizując program tzw. ustawek. W tym kraju każdemu się wydaje, że jest mądry, a już na pewno, że zna się na medycynie, oświacie i samorządności.

w dniu 23-08-2008 09:31:47 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Nie ma co dyskutowac liczy sie że poprostu ze jest TANIEJ utrzymać budynek i zrzucić całe stadko w jeden budynek. Względy merytoryczne ida na bok. Kto zabiera dzieciństwo???? Zaraz znajdą się "bardziej ambitne" panie które zaczną już od 1.09 szkolić i "uczyć" te maluchy bo trzeba udowodnic że "u nas" dzieci są lepsze a my lepiej uczymy.(przy pomocy jeszcze bardziej ambitnych rodziców). WYŚCIG SZCZURÓW zacznie się poprostu rok wcześniej i dzieciaczki zamiast się bawić,cieszyć i poznawać życie będą zakuwać matme albo literki, nie potrafiąc zbudować piramidy z klocków. Może jeszce tornistry dostana i 14kg książek na grzbiet.

Nie ma co dyskutowac liczy sie że poprostu ze jest TANIEJ utrzymać budynek i zrzucić całe stadko w jeden budynek. Względy merytoryczne ida na bok. Kto zabiera dzieciństwo???? Zaraz znajdą się "bardziej ambitne" panie które zaczną już od 1.09 szkolić i "uczyć" te maluchy bo trzeba udowodnic że "u nas" dzieci są lepsze a my lepiej uczymy.(przy pomocy jeszcze bardziej ambitnych rodziców). WYŚCIG SZCZURÓW zacznie się poprostu rok wcześniej i dzieciaczki zamiast się bawić,cieszyć i poznawać życie będą zakuwać matme albo literki, nie potrafiąc zbudować piramidy z klocków. Może jeszce tornistry dostana i 14kg książek na grzbiet.

w dniu 23-08-2008 09:39:34 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Gimnazjaliści sie tlukli i będą tłuc jak nie w szkole to poza nią. Tylko że w "Zbiorczych" gimnazjach nie patrzą na to maluchy i skoro tak robią starsi to my też tak chcemy i będa sie tłuc nie w wieku gimnazjalnym ale już w 6klasie. Bijatyki to tylko przykłąd ale znam gorsze zachowania których wolałbym oszczędzić podstawówkowiczom.

Gimnazjaliści sie tlukli i będą tłuc jak nie w szkole to poza nią. Tylko że w "Zbiorczych" gimnazjach nie patrzą na to maluchy i skoro tak robią starsi to my też tak chcemy i będa sie tłuc nie w wieku gimnazjalnym ale już w 6klasie. Bijatyki to tylko przykłąd ale znam gorsze zachowania których wolałbym oszczędzić podstawówkowiczom.

w dniu 23-08-2008 19:49:12 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Widzicie wszystko w czarnych kolorach. W naszych gimnazjach nie jest wcale źle. A jeśli ktoś chodzi z tymi samymi uczniami przez 9 lat to problemy rozwiązuje się łatwiej. Ustawki są w gimnazjach, gdzie młodzież jest np z kilku wiosek czy osiedli. Zespoły Szkól znacznie to u nas łagodzą.

Widzicie wszystko w czarnych kolorach. W naszych gimnazjach nie jest wcale źle. A jeśli ktoś chodzi z tymi samymi uczniami przez 9 lat to problemy rozwiązuje się łatwiej. Ustawki są w gimnazjach, gdzie młodzież jest np z kilku wiosek czy osiedli. Zespoły Szkól znacznie to u nas łagodzą.

w dniu 24-08-2008 11:49:37 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Z tego co wiem, jak się uspokoiło trochę zamieszanie, które zawsze wprowadza nowa sytuacja, to wielu rodziców zapisało z własnej woli dzieci do zerówek w szkołach. No bo pewnie widzą w tym jakieś korzyści, których inni nie chcą dostrzec.

Z tego co wiem, jak się uspokoiło trochę zamieszanie, które zawsze wprowadza nowa sytuacja, to wielu rodziców zapisało z własnej woli dzieci do zerówek w szkołach. No bo pewnie widzą w tym jakieś korzyści, których inni nie chcą dostrzec.

w dniu 25-08-2008 10:27:41 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Jakoś nie wierze w powyższy wpis. rozmawiałem z wieloma rodzicami i jakoś nikogo z nich to nie zachwycało. Piszesz o "zamieszaniu" a to po prostu efekt tego e samorządowcy mieli ten problem w d.... i dopiero teraz szukają na gwałt ratunku. I mnie nie obchodzi, który burmistrz zawalił, a który ratuje. Zawaliły władze i tyle!!!

Jakoś nie wierze w powyższy wpis. rozmawiałem z wieloma rodzicami i jakoś nikogo z nich to nie zachwycało. Piszesz o "zamieszaniu" a to po prostu efekt tego e samorządowcy mieli ten problem w d.... i dopiero teraz szukają na gwałt ratunku. I mnie nie obchodzi, który burmistrz zawalił, a który ratuje. Zawaliły władze i tyle!!!

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 3.12.34.150

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.