Magazyn koscian.net

16 lipca 2013

Wytoczą kurii proces?

Rodzina 22-letniego Dawida z Czacza, który zginął w wypadku drogowym spowodowanym przez pijanego księdza, rozważa wytoczenie procesu kurii w Pelplinie. - Wiesław Maciąg nie był jedynie osobą cywilną, tylko księdzem. Zabił naszego syna, kiedy był na służbie. Kuria od wielu lat wiedziała, że proboszcz pije, i nic nie zrobiła. Nie wysłali go na leczenie, nie odebrali parafii, nie pozbawili sutanny – powiedział „Gazecie Wyborczej” ojciec Dawida. - Nie zostawimy tak tego


    
Dawid miał w lipcu świętować 23. urodziny. Absolwent Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Nietążkowie pracował jako serwisant samochodów ciężarowych. Lubił tę pracę. W czwartek, 13 czerwca, wracał z kolejnego  zlecenia. W domu miał być po południu. Około godziny 11 wjechał służbowym peugeotem na obwodnicę Chojnic (woj. pomorskie) stanowiącej odcinek drogi krajowej nr 22. Przeciwnym pasem jechała duża cysterna, a wprost na niego pędziła skoda. Nie mógł uniknąć zderzenia. Zginął na miejscu razem ze sprawcą tragicznego wypadku.
   
Skodę superb, która uderzyła w auto Dawida prowadził ksiądz Wiesław Madziąg, proboszcz parafii Matki Bożej Fatimskiej w Chojnicach. Duchowny powszechnie znany był jako nadużywający alkoholu kierowca. Badania krwi przeprowadzone po wypadku wykazały u księdza 2,02 promila alkoholu.
   
W 2006 roku ksiądz Wiesław zderzył się czołowo z tirem. Miał 2,9 promila. Z wypadku wyszedł bez szwanku. Sąd odebrał mu prawo jazdy na cztery lata. W czerwcu br. miał stanąć przed sądem za znieważenie policjantów. Choć wykroczeń z alkoholem w tle było wiele, to nie na wszystkich robiły one wrażenie. W kłopotach z prawem zawsze mógł liczyć na pomoc z diecezji pelplińskiej, a na co dzień wspierali go wierni z parafii Matki Bożej Fatimskiej w Chojnicach, którą kierował przez 16 lat.
   
- Przymierzamy się do tego, żeby faktycznie skierować do sądu pozew, w którym będziemy się domagali wypłaty rodzaju finansowego zadośćuczynienia od kurii – powiedział „Dziennikowi Bałtyckiemu”  Piotr Jaśkowiak, ojciec Dawida. - Syna nam nikt nie zwróci, ale naszym zdaniem, ze strony Kościoła w tym przypadku nie wszystko było w porządku. W kurii od dawna wiedzieli przecież o problemach tego konkretnego księdza i przez wiele lat nic nie zrobili. Po wypadku nie usłyszeliśmy od kurii w Pelplinie słowa „przepraszam”. Zamiast tego, na pogrzeb Dawida wysłali księdza, który przeczytał jakiś dziwny list. Chyba sądzili, że tym listem zamiotą sprawę pod dywan. Jesteśmy ludźmi wierzącymi, ogólnie nie mamy nic do księży, ale zachowanie po wypadku, w którym zginął nasz syn, pozostawia wiele do życzenia. Nasza 18-letnia córka stwierdziła, że w takiej sytuacji nie będzie chodziła do spowiedzi i komunii.
   
- Także sądzę, że jeśli kuria od dziewięciu lat wiedziała o problemach księdza i nic z nimi nie zrobiła, powinna ponieść konsekwencje – powiedział dziennikarzowi „DB” Lech Żak, sołtys Czacza - Przecież sprawcą wypadku był człowiek, który uczył, jak należy postępować. Od takich osób musimy wymagać więcej.
   
- Nie będziemy komentować doniesień medialnych – powiedział „Gazecie Pomorskiej” ks. Ireneusz Smagliński, rzecznik pelplińskiej kurii. - Nie wpłynął do nas pozew, a ks. biskup na pogrzeb Dawida wysłał swojego delegata i list do bliskich.
  
Ks. Smagliński dodał, że każdy kto zna prawo, wie, że nie ma odpowiedzialności zbiorowej.    
- Za kierownicę auta wsiadła jedna osoba - ksiądz - mówi. - To wielka tragedia, ale nie możemy ponosić odpowiedzialności za zachowanie księdza, który sam podejmował decyzje.     (z)

28/2013

Już głosowałeś!

Zobacz także:


Komentarze (12)

w dniu 17-07-2013 13:16:03 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Raczej bez szans. Rzecznik kurii ma rację, co nie zmienia faktu, że moralnie nie są czyści.

Raczej bez szans. Rzecznik kurii ma rację, co nie zmienia faktu, że moralnie nie są czyści.

w dniu 17-07-2013 20:20:18 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

..."Nie będzie chodziła do komunii i spowiedzi".... i komu chce zrobić na złość; chyba tylko sobie. Dziwne pojmowanie wiary.

..."Nie będzie chodziła do komunii i spowiedzi".... i komu chce zrobić na złość; chyba tylko sobie. Dziwne pojmowanie wiary.

w dniu 18-07-2013 10:38:17 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ja popieram wycisnąć z czarnych ile się da a z niechodzeniem do spowiedzi też popieram bo jak grzesznik może spowiadać się jeszcze większemu grzesznikowi. Panie Piotrze powodzenia w ciężkiej przeprawie z tymi panami.

Ja popieram wycisnąć z czarnych ile się da a z niechodzeniem do spowiedzi też popieram bo jak grzesznik może spowiadać się jeszcze większemu grzesznikowi. Panie Piotrze powodzenia w ciężkiej przeprawie z tymi panami.

w dniu 18-07-2013 11:32:58 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Również trzymam kciuki.

Również trzymam kciuki.

w dniu 18-07-2013 12:20:46 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

widzicie ślepe owieczki jak wierzycie w moralność czarnych duszpasterzy, takie są właśnie efekty religijnej edukacji w szkołach publicznych, ksiunc ma zawsze rację

widzicie ślepe owieczki jak wierzycie w moralność czarnych duszpasterzy, takie są właśnie efekty religijnej edukacji w szkołach publicznych, ksiunc ma zawsze rację

w dniu 18-07-2013 13:51:52 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Popieram jeśli w przypadku wygrania procesu (co jest mocno watpliwe) pieniadze zostana przekazane np na dom dziecka,ale jeśli ci państwo chcą pieniedzy dla siebie na lepsze życie za utracone życie syna to uwazam to ze jest to niemoralne

Popieram jeśli w przypadku wygrania procesu (co jest mocno watpliwe) pieniadze zostana przekazane np na dom dziecka,ale jeśli ci państwo chcą pieniedzy dla siebie na lepsze życie za utracone życie syna to uwazam to ze jest to niemoralne

w dniu 19-07-2013 15:22:47 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Popieram !!!

Popieram !!!

w dniu 20-07-2013 11:39:53 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Kościol dla mnie to jest jedna wielka Firma Krora zarabia pieniadze np sluby, pogrzeby itp niech placa od tego podatki itp.... W jakiej firmie ( fakt faktem niby z powolania) pozwola sobie na pracownika pijaka ?? Kosciol ktory ma uczyc nas ludzi zycia bez grzechu uciwosci ... a sami zachowuja sie jak jedna wielka MAFIA !!!!!!!

Kościol dla mnie to jest jedna wielka Firma Krora zarabia pieniadze np sluby, pogrzeby itp niech placa od tego podatki itp.... W jakiej firmie ( fakt faktem niby z powolania) pozwola sobie na pracownika pijaka ?? Kosciol ktory ma uczyc nas ludzi zycia bez grzechu uciwosci ... a sami zachowuja sie jak jedna wielka MAFIA !!!!!!!

w dniu 22-07-2013 10:06:54 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

do kom nr 6 i 7 .....co was obchodzi co zrobi rodzina z pieniędzmi które może otrzyma jako zadoścuczynienie.. ale sami dajecie na tace i jak wołają z ambony i tez nie dawają ich wtedy na domy dziecka tylko kupują lepsze auta i mają na balangi... to niby dlaczego ma rodzina dac je komus jak im sie one należa. gdyby Madziąg miał gorsze auto Dawid może by żył.Druga sprawa jest taka że po odebraniu prawa jazdy w2006 r sąd mógł skierować go na odwyk bo normalny człowiek musiałby isc sie leczyć gdyby prowadził takie życie jak ten pijany sprawca wypadku.rodzina DAWIDA niech zrobi co zechce..!!

do kom nr 6 i 7 .....co was obchodzi co zrobi rodzina z pieniędzmi które może otrzyma jako zadoścuczynienie.. ale sami dajecie na tace i jak wołają z ambony i tez nie dawają ich wtedy na domy dziecka tylko kupują lepsze auta i mają na balangi... to niby dlaczego ma rodzina dac je komus jak im sie one należa. gdyby Madziąg miał gorsze auto Dawid może by żył.Druga sprawa jest taka że po odebraniu prawa jazdy w2006 r sąd mógł skierować go na odwyk bo normalny człowiek musiałby isc sie leczyć gdyby prowadził takie życie jak ten pijany sprawca wypadku.rodzina DAWIDA niech zrobi co zechce..!!

w dniu 22-07-2013 13:17:38 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

do kom 9 nie daję na tacę w kościele gdyż modlę sie do Boga a nie bogacę ksieży. uważam że rodzina powinna żądać odszkodowania za śmierć syna, ale sama nigdy w życiu nie zatrzymałabymm takich pieniędzy jako rekompensate za smierc dziecka

do kom 9 nie daję na tacę w kościele gdyż modlę sie do Boga a nie bogacę ksieży. uważam że rodzina powinna żądać odszkodowania za śmierć syna, ale sama nigdy w życiu nie zatrzymałabymm takich pieniędzy jako rekompensate za smierc dziecka

w dniu 22-07-2013 20:37:26 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

do kom 10..po prostu jesli rodzina otrzyma pieniadze niech zrobią co zechcą nie mamy nic do tego. może pani nie daje na tace ale są inni którzy myślą że im wiecej dadza na tace beda mieli lżejsze życie na ziemi i w niebie. dajcie już rodzinie święty spokój a biedny nasz kochany Dawid niech spoczywa w pokoju....

do kom 10..po prostu jesli rodzina otrzyma pieniadze niech zrobią co zechcą nie mamy nic do tego. może pani nie daje na tace ale są inni którzy myślą że im wiecej dadza na tace beda mieli lżejsze życie na ziemi i w niebie. dajcie już rodzinie święty spokój a biedny nasz kochany Dawid niech spoczywa w pokoju....

w dniu 23-07-2013 11:34:37 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Popieram Je.....ć pedofili w sutannach

Popieram Je.....ć pedofili w sutannach

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 3.133.146.94

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.