Magazyn koscian.net

2008-09-17

Za co płacą rodzice?

Czy rodzice przedszkolaków w Kościanie wiedzą za co płacą posyłając dziecko do przedszkola? Czy znają wysokość opłat za dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze? Czy wiedzą kto ustala wysokość opłat i czym się przy tym kieruje? I czy mają świadomość, że od trzech lat samorząd odbiera im ustawowe prawo do bezpłatnego przedszkola?

Na pierwsze trzy pytania żaden z rodziców nie może dać twierdzącej odpowiedzi ponieważ samorząd wbrew zapisom ustawy nie określa za co pobiera opłaty. O prawie do bezpłatnego pięciogodzinnego przedszkola dla wszystkich pisaliśmy trzy lata temu. W roku 2005 Rada Miejska Kościana, łamiąc ustawę o systemie oświaty, ograniczyła to prawo wyłącznie do dzieci z ubogich rodzin. Może nadszedł już czas, aby samorząd wprowadził uregulowania zgodne z obwiązującym w Polsce prawem?

Zgodnie z prawem

Wychowanie przedszkolne w Polsce obejmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat, a w wyjątkowych przypadkach także dzieci, które ukończyły dwa i pół roku. Dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat przedszkola zapewniają bezpłatną realizację podstaw programowych w ramach 5 godzin bez posiłku. Natomiast wszystkie dzieci w wieku sześciu lat muszą obowiązkowo uczestniczyć w rocznym przygotowaniu przedszkolnym, czyli tzw. „zerówce”. Opłaty za świadczenia wykraczające poza podstawy programowe ustala rada gminy. Tyle przepisy ustawy o systemie oświaty.

Po kościańsku

Zasady korzystania z samorządowych przedszkoli w Kościanie reguluje uchwała Rady Miejskiej Kościana z 2003 roku (kilkakrotnie zmieniana). Zgodnie z tą uchwałą w kościańskich przedszkolach mogą funkcjonować oddziały pięcio i dziesięciogodzinne. Czas zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przeznaczonych na realizację podstaw programowych wynosi 5 godzin dziennie. Przedszkola zapewniają bezpłatną realizację podstaw programowych przez dzieci 6-letnie, w ramach 5 godzin dziennie i nie korzystających z posiłku. Natomiast dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat przedszkola zapewniają bezpłatną realizację podstaw programowych w ramach 5 godzin bez posiłku, lecz tylko dla dzieci z rodzin ubogich i zaniedbanych edukacyjnie, po zasięgnięciu opinii Ośrodka Pomocy Społecznej w Kościanie. Natomiast za usługi świadczone w stosunku do dzieci uczęszczających do przedszkola na 5 godzin dziennie i korzystających z jednego posiłku (śniadania) pobiera się 5 %, a korzystających z dwóch posiłków (śniadanie i obiad) - 8% aktualnie obowiązującego minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jeszcze inna stawka opłat obowiązuje, gdy chcemy aby dziecko uczęszczało do oddziału 10-cio godzinnego i jadło 3 posiłki (śniadanie, obiad, podwieczorek). Wówczas zapłacić trzeba 12% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Tyle zapisów z uchwały Rady Miejskiej Kościana.

Tajemnicza opłata

Nawet pobieżne porównanie ustawy z uchwałą wykaże, że kościańskie uregulowania są sprzeczne z prawem. Chcąc być dokładni sięgnęliśmy po wyroki sądów administracyjnych, które dotyczą podobnych uchwał rad gmin.

Zgodnie z orzeczeniami sądów rodzice powinni wnosić opłaty za konkretne świadczenia, przekraczające podstawę programową. Ustawa o systemie oświaty nie przewiduje wprowadzenia jakiejkolwiek ,,opłaty stałej”, a kompetencją rady gminy (miasta) jest jedynie ustalenie opłat za świadczenia publicznych przedszkoli, przekraczające podstawę programową. Należy jednak wówczas szczegółowo wykazać, za jakiego rodzaju świadczenia żąda się tej opłaty i co się na opłacane świadczenia składa. Nie można przecież żądać opłaty za coś bliżej nieokreślonego.

Zatem niezgodne z prawem są kościańskie uregulowania mówiące, że wysokość opłat za przedszkole jest uzależniona od tego, czy dziecko korzysta z posiłków, czy też nie. To powiązanie opłat z korzystaniem, bądź nie, z posiłków, nie ma żadnego związku z podstawą programową wychowania przedszkolnego, ani tym bardziej z jej przekroczeniem. Oczywiście za posiłki należy płacić, ale ustalanie opłaty za przedszkole w zależności od tego ile razy dziecko je posiłek jest – delikatnie mówiąc – nieporozumieniem. Opłaty za wyżywienie rodzice ponoszą przecież niezależnie od tak zwanych opłat. Rada gminy powinna zatem precyzyjnie określić za co właściwie mają płacić rodzice. Po pierwsze dlatego, aby można było zweryfikować, czy opłatą nie są objęte świadczenia przysługujące bezpłatnie (dla dociekliwych – dokładnie określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół). Po drugie - aby rodzice, wedle własnej woli, mogli wybrać poszczególne świadczenia dodatkowe, czyli odpłatne. Opisanych wymogów z pewnością nie spełnia uchwała Rady Miejskiej Kościana. Zmusza ona rodziców do ponoszenia opłat w każdym przypadku, niezależnie od rozmiaru i charakteru dodatkowych usług opiekuńczo-wychowawczych. Jednym słowem rodzice ponoszą niezgodną z prawem ,,opłatę stałą’’, na którą nie składają się wykazane rodzicom części składowe.

Poprawianie ustawy

Zgodnie z ustawą przedszkola dla dzieci w wieku od 3 do 5 lat zapewniają bezpłatną realizację podstaw programowych w ramach 5 godzin bez posiłku. Tak też zapisano w kościańskiej uchwale z roku 2003. Co więcej, chwalono się tym rozwiązaniem przedstawiając je jako autorski pomysł samorządu. Niestety, po dwóch latach wycofano się z tego zapisu zastępując go nowym. Tym razem niezgodnym z prawem. Od roku 2005 prawo do pięciogodzinnego bezpłatnego przedszkola mają wyłącznie dzieci z rodzin ubogich i zaniedbanych edukacyjnie. Wnioski o przyjęcie dziecka bez opłaty opiniuje Ośrodek Pomocy Społecznej. Jak wytłumaczono złamanie prawa? Zdaniem samorządowców zmiana miała ,,uzdrowić sytuację’’. Ówczesny burmistrz wyjaśnił radnym, że dotychczasowe uregulowanie (zgodne z prawem) przyniosły trzy negatywne skutki. Po pierwsze: przekroczono liczbę dzieci przyjętych do przedszkoli, co spowodowało wzrost liczebności grup powyżej obowiązujących standardów. Po drugie: drastycznie wzrosło zainteresowanie wariantem pięciogodzinnym. Po trzecie: korzystanie z bezpłatnego przedszkola przez dzieci z rodzin, które stać na opłaty wywołuje negatywny odbiór ze strony pozostałych rodziców i dyrektorów przedszkoli.

Aby te ,,negatywne skutki’’ przezwyciężyć postanowiono złamać ustawę i ograniczyć dostęp do pięciogodzinnego przedszkola bez posiłków tylko dla dzieci wskazanych przez opiekę społeczną.

Szkoda czasu na polemikę z argumentami władz skoro wprowadzony przepis jest niezgodny z prawem. Dziś rodzice, aby obejść ten zapis zmuszeni są wykupić choćby jeden posiłek. Tymczasem w Kościanie twierdzi się, że jedzenie ma związek z realizacją podstawy programowej i przy tej okazji żąda się od rodzica bezprawnej opłaty w wysokości 5 procent najniższego wynagrodzenia. Jeśli dziecko jeść będzie dwa posiłki, to rodzice muszą zapłacić 8 procent najniższego wynagrodzenia. W tym roku szkolnym miasto pobiera taką bezprawną opłatę od rodziców 150 dzieci!

Zapłacisz i tak

Chcemy zwrócić uwagę na jeszcze jeden zapis, dyskryminujący rodziców dzieci, które z różnych powodów opuszczają przedszkolne zajęcia. Rada Miejska Kościana przyjęła generalną zasadę, że opłata, o której wcześniej pisaliśmy, nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu. Są jednak sytuacje, w których przedszkole jej nie pobiera – co najmniej miesięczna nieobecność dziecka, związana ze złym stanem zdrowia lub sytuacją rodzinną (leczenie sanatoryjne, szpitalne, urlop macierzyński itp.). Niestety i ta regulacja nie obroniłaby się przez sądem (służymy wyrokami). Nie można przecież logicznie uzasadnić, że krótsza nieobecność dziecka w przedszkolu nie może skutkować odpowiednim zmniejszeniem odpłatności. Dlaczego więc w innych ważnych sytuacjach rada gminy nie dostrzega podstawy do zmniejszenia opłaty?

Mamy prawo!

Taki tytuł nosił nasz tekst z roku 2005 dotyczący bezpłatnych pięciogodzinnych zajęć przedszkolnych. Minęły trzy lata i nikt uchwały nie poprawił, choć do poprawienia jest znacznie więcej. Dodajmy choćby taki błąd: uchwała regulująca zasady funkcjonowania i korzystania z przedszkoli jest aktem prawa miejscowego, co oznacza, że podlega publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Niestety, kościańska uchwała do dziś nie została opublikowana. Może nadszedł już czas, aby samorząd naprawił błędy poprzedników?

Co dalej?

Mamy nadzieję, że nasz tekst rozpocznie proces przywracania zgodności prawem obowiązujących w Kościanie przepisów. Nie spoczniemy jednak – jak trzy lata temu – na opublikowaniu artykułu. Tym razem poprosimy burmistrza Kościana o ustosunkowanie się do przedstawionych zarzutów i za tydzień zapoznamy czytelników ze stanowiskiem władz.

Przyjrzymy się także uregulowaniom w pozostałych gminach powiatu i nie pozostawimy rodzących się wątpliwości bez odpowiedzi. (cdn.)

Paweł Sałacki

GK 38/2008

Poniżej nasz pierwszy tekst o prawie do bezpłatnego przedszkola z roku 2005
Mamy prawo!

Każde dziecko w wieku od 3 do 6 lat ma prawo do bezpłatnego nauczania przedszkolnego, ale większość gmin powiatu kościańskiego takiego rozwiązania nie proponuje >>>


Już głosowałeś!

Zobacz także:


Komentarze (25)

w dniu 17-09-2008 09:27:51 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

No, no! I co na to władza?

No, no! I co na to władza?

w dniu 17-09-2008 11:43:37 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Posyłam dziecko na 5 godzin z dwoma posiłkami. Jak rozumiem, część pobieranej ode mnie opłaty jest niezgodna z prawem. Ciekawi mnie jaki będzie finał tej sprawy.

Posyłam dziecko na 5 godzin z dwoma posiłkami. Jak rozumiem, część pobieranej ode mnie opłaty jest niezgodna z prawem. Ciekawi mnie jaki będzie finał tej sprawy.

w dniu 17-09-2008 14:08:59 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Czekam na tekst o Śmiglu.

Czekam na tekst o Śmiglu.

w dniu 17-09-2008 16:20:10 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Mam dość juz tych opłat za przedszkole! Za wszystko trzeba płacić...a dodatkowo nawet za artykuły piśmiennicze, mimo, że komitet reguluję przez cały rok szkolny!!!

Mam dość juz tych opłat za przedszkole! Za wszystko trzeba płacić...a dodatkowo nawet za artykuły piśmiennicze, mimo, że komitet reguluję przez cały rok szkolny!!!

w dniu 17-09-2008 21:19:34 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Hola hola, tekst jest tylko o bezpłatnym 5 godzinnym przedszklu i o nielegalnych opłatach dodatkowych, gdy dziecko je obiady podczas tych 5 godzin. Za resztę trzeba płacić. Ale inaczej! Brawo gazeta! Wreszcie jakaś akcja w interesie obywateli.

Hola hola, tekst jest tylko o bezpłatnym 5 godzinnym przedszklu i o nielegalnych opłatach dodatkowych, gdy dziecko je obiady podczas tych 5 godzin. Za resztę trzeba płacić. Ale inaczej! Brawo gazeta! Wreszcie jakaś akcja w interesie obywateli.

w dniu 17-09-2008 22:20:19 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ciekawe czy zmienią uchwałę. Z jednej strony obciach, że dziennikarze odkrywają takie nieprawidłowości, a z drugiej chodzi o kasę. No chyba że przy okazji zmian będą chcieli wyciągnąć więcej - tyle że zgodnie z prawem :)

Ciekawe czy zmienią uchwałę. Z jednej strony obciach, że dziennikarze odkrywają takie nieprawidłowości, a z drugiej chodzi o kasę. No chyba że przy okazji zmian będą chcieli wyciągnąć więcej - tyle że zgodnie z prawem :)

w dniu 18-09-2008 08:18:43 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Dziękuję za podjęcie tematu. mam nadzieję, że teraz nie będę musiała płacić czesnego za okres w którym moje dziecko jet chore i nie uczęszcza do przedszkola

Dziękuję za podjęcie tematu. mam nadzieję, że teraz nie będę musiała płacić czesnego za okres w którym moje dziecko jet chore i nie uczęszcza do przedszkola

w dniu 18-09-2008 09:15:44 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Ja również dziękuję za podjęcie tematu, musimy się zjednoczyć i walczyć z bezprawiem!

Ja również dziękuję za podjęcie tematu, musimy się zjednoczyć i walczyć z bezprawiem!

w dniu 18-09-2008 10:01:50 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Jak dla mnie to strasznie zagmatwana sprawa. Na zebraniu rodzice usłyszeli : dzieci które przebywają na oddziałach całodziennych (8 godzin) płacą czesne plus posiłki. To rozumiem.Dzeci które chodzą na 5 godzin - tutaj opłat miało nie być, jedyny koszt to posiłek który zjedzą i herbata( nie licze ubezpieczenia i komitetu rzecz jasna) Nagle okazuje się że dziecko na oddziale pięciogodzinnym które je jeden posiłek jest zobowiązane do zapłaty 50,00 zł miesięcznie "ZA PRZYGOTOWANIE" -tak nazwała tę oplatę pani dysrektor jedengo z odziału. I ja pytam za jakie przygotowanie te 50,00 zł? Co to wogóle znaczy "ZA PRZYGOTOWANIE" ? Przecież za ten posiłek i tak trzeba zapłacić. Natomiast jeżeli dziecko będzie uczęszczało na 2 posiłki (np obiad i podwieczorek) to oprócz opłat za posiłki trzeba zapłacić co miesiąc 90,00 zł ZA PRZYGOTOWANIE. Bardzo dużo rodziców odpisało dzieci z podwieczorków (1 posiłek) Za to że dziecko zje jabłuszko czy kisielu trzeba misiąc w miesiąc płacić te 50 zł. Wiele rodziców grup pięciogodzinnych zapisało by dzieci na choć jeden posiłek, za który chętnie by płaciili. Jednak wejście dziwnie nazwanej opłaty ZA PRZYGOTOWANIE w wysokości 50 zł to znaczna kwota. Duży ukłon w stronę gazety Kościańskiej za podjęcie tematu. Wprowadzenie do szkół grup zero na tyle zagmatwalo sprawy organizacyjne, że naprawdę można poczuć się niedoinformowanym w niektórych sparawach. Co do komitetu. Jest rada rodziców i ona powinna żądać wykaz rzeczy które były zakupione z tych pieniążków i rozliczać wszystko. Zresztą każdy rodzic ma prawo pytać głośno co dzieje się z tymi pieniędzmi. Zgadzam się że nie po to płacimy te składki aby dzieci co po chwila wołały to na kredki to na farby. W grupach jest przeważnie sporo dzieci i tych pieniążków troszkę jest. Pilnujmy więc Drodzy Rodzice na co są wydawane i czy faktycznie "wracają" do dzieci pod postacią przyborów czy innych rzeczy.

Jak dla mnie to strasznie zagmatwana sprawa. Na zebraniu rodzice usłyszeli : dzieci które przebywają na oddziałach całodziennych (8 godzin) płacą czesne plus posiłki. To rozumiem.Dzeci które chodzą na 5 godzin - tutaj opłat miało nie być, jedyny koszt to posiłek który zjedzą i herbata( nie licze ubezpieczenia i komitetu rzecz jasna) Nagle okazuje się że dziecko na oddziale pięciogodzinnym które je jeden posiłek jest zobowiązane do zapłaty 50,00 zł miesięcznie "ZA PRZYGOTOWANIE" -tak nazwała tę oplatę pani dysrektor jedengo z odziału. I ja pytam za jakie przygotowanie te 50,00 zł? Co to wogóle znaczy "ZA PRZYGOTOWANIE" ? Przecież za ten posiłek i tak trzeba zapłacić. Natomiast jeżeli dziecko będzie uczęszczało na 2 posiłki (np obiad i podwieczorek) to oprócz opłat za posiłki trzeba zapłacić co miesiąc 90,00 zł ZA PRZYGOTOWANIE. Bardzo dużo rodziców odpisało dzieci z podwieczorków (1 posiłek) Za to że dziecko zje jabłuszko czy kisielu trzeba misiąc w miesiąc płacić te 50 zł. Wiele rodziców grup pięciogodzinnych zapisało by dzieci na choć jeden posiłek, za który chętnie by płaciili. Jednak wejście dziwnie nazwanej opłaty ZA PRZYGOTOWANIE w wysokości 50 zł to znaczna kwota. Duży ukłon w stronę gazety Kościańskiej za podjęcie tematu. Wprowadzenie do szkół grup zero na tyle zagmatwalo sprawy organizacyjne, że naprawdę można poczuć się niedoinformowanym w niektórych sparawach. Co do komitetu. Jest rada rodziców i ona powinna żądać wykaz rzeczy które były zakupione z tych pieniążków i rozliczać wszystko. Zresztą każdy rodzic ma prawo pytać głośno co dzieje się z tymi pieniędzmi. Zgadzam się że nie po to płacimy te składki aby dzieci co po chwila wołały to na kredki to na farby. W grupach jest przeważnie sporo dzieci i tych pieniążków troszkę jest. Pilnujmy więc Drodzy Rodzice na co są wydawane i czy faktycznie "wracają" do dzieci pod postacią przyborów czy innych rzeczy.

w dniu 18-09-2008 10:06:24 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Przedszkola nie mogą pobierać opłaty "za przygotowanie" - jest to sprzeczne z prawem. Miejmy nadzieję, że po tekście gazety bezprawna opłata zniknie

Przedszkola nie mogą pobierać opłaty "za przygotowanie" - jest to sprzeczne z prawem. Miejmy nadzieję, że po tekście gazety bezprawna opłata zniknie

w dniu 18-09-2008 13:58:10 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Urzędnicy nie lubią gdy obywatel wie więcej niż oni, a co dopiero dziennikarz. Tym razem chyba się nie wywiną i poprawią prawo z korzyścią dla obywateli. Tak trzymać!

Urzędnicy nie lubią gdy obywatel wie więcej niż oni, a co dopiero dziennikarz. Tym razem chyba się nie wywiną i poprawią prawo z korzyścią dla obywateli. Tak trzymać!

w dniu 18-09-2008 14:24:15 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Potwierdzam, że muszę płacić za przygotowanie posiłków. Zapisałam dziecko na 5 godzin i mam dylemat. Mały chce podwieczorek (wafelek, jabłko lub jogurt), tyle że za "przygotowanie" tych "dań" pani dyrektor żąda 50 zł. To jakiś absurd!

Potwierdzam, że muszę płacić za przygotowanie posiłków. Zapisałam dziecko na 5 godzin i mam dylemat. Mały chce podwieczorek (wafelek, jabłko lub jogurt), tyle że za "przygotowanie" tych "dań" pani dyrektor żąda 50 zł. To jakiś absurd!

w dniu 18-09-2008 20:45:09 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

nam równiez przedstawiono zapis tej uchwały 2 tyg . po rozpoczeciu roku szkolnego . od poczatku wszystkie dzieci spozywały płatne posiłki w szkole . Jest tez zagadnienie zwiazane z tym ,iz nasze dzieci nie sa traktowane jako "uczniowie "szkoły. warunkowo zostaly "podłączone do ubezpieczenia " ,Komitet płacimy na tych samych warunkach ,co uczniowie szkoły . Ale jesli chodzi o dostep do zajec bezpłatnych dla uczniów (logopeda,zajecia językowe") to juz nie są traktowane tak samo. sanitariaty w szkołach w,których utworzone zostały .grupy"0".nie sa dostosowane dla małych dzieci.Korzystaja ,one z tych samych łazienek i toalet co dorastajaca młodziez .

nam równiez przedstawiono zapis tej uchwały 2 tyg . po rozpoczeciu roku szkolnego . od poczatku wszystkie dzieci spozywały płatne posiłki w szkole . Jest tez zagadnienie zwiazane z tym ,iz nasze dzieci nie sa traktowane jako "uczniowie "szkoły. warunkowo zostaly "podłączone do ubezpieczenia " ,Komitet płacimy na tych samych warunkach ,co uczniowie szkoły . Ale jesli chodzi o dostep do zajec bezpłatnych dla uczniów (logopeda,zajecia językowe") to juz nie są traktowane tak samo. sanitariaty w szkołach w,których utworzone zostały .grupy"0".nie sa dostosowane dla małych dzieci.Korzystaja ,one z tych samych łazienek i toalet co dorastajaca młodziez .

w dniu 18-09-2008 22:05:30 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

trzeba było się zastanowić przed zrobieniem dziecka, czy mnie na nie stać. Dla normalnych rodziców, którzy świadomie decydują się na dziecko wydatki to inwestycja w jego rozwój i swoją przyszłość. Niestety, 50 lat komuny nauczyło Polaków, że "mi się należy" (i stąd mamy m.in. bandy darmozjadów, okupujących wszelkie istniejące formy pomocy społecznej). Jeśli kogoś nie stać na 50 zł/m-c na WŁASNE dziecko, to trzeba było wydać 5 zł na gumkę.

trzeba było się zastanowić przed zrobieniem dziecka, czy mnie na nie stać. Dla normalnych rodziców, którzy świadomie decydują się na dziecko wydatki to inwestycja w jego rozwój i swoją przyszłość. Niestety, 50 lat komuny nauczyło Polaków, że "mi się należy" (i stąd mamy m.in. bandy darmozjadów, okupujących wszelkie istniejące formy pomocy społecznej). Jeśli kogoś nie stać na 50 zł/m-c na WŁASNE dziecko, to trzeba było wydać 5 zł na gumkę.

w dniu 18-09-2008 22:30:48 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Brutalnie zabrzmi określenie na jakie zasługujesz: debil. Sprawa dotyczy respektowania USTAWOWYCH PRAW baranie. To podstawa w państwie prawa. Jeśli jakieś należne obywatelowi prawo jest mu odbierane trzeba interweniować i tego dotyczy ten problem, a nie 50 złotych.

Brutalnie zabrzmi określenie na jakie zasługujesz: debil. Sprawa dotyczy respektowania USTAWOWYCH PRAW baranie. To podstawa w państwie prawa. Jeśli jakieś należne obywatelowi prawo jest mu odbierane trzeba interweniować i tego dotyczy ten problem, a nie 50 złotych.

w dniu 18-09-2008 23:20:18 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Problem dotyczy i jednego i drugiego. Szkoda nerwów i czasu na odpowiadanie na posty takie jak post "don pedro". Skoncentrujmy się na problemie i poczekajmy na drugi tekst, w którym ma się wypowiedzieć władza.

Problem dotyczy i jednego i drugiego. Szkoda nerwów i czasu na odpowiadanie na posty takie jak post "don pedro". Skoncentrujmy się na problemie i poczekajmy na drugi tekst, w którym ma się wypowiedzieć władza.

w dniu 19-09-2008 21:40:15 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

nasze dzieci maja juz od 3 do 6 lat , wybacz ,ale ty chyba własnych nie posiadasz skoro dziecko sprowadzasz do kwestii "stac mnie ,czy nie". nie wiem ile masz lat , i nie chce wiedzieć (wiedza mnie przeraza w takich wypadkach)

nasze dzieci maja juz od 3 do 6 lat , wybacz ,ale ty chyba własnych nie posiadasz skoro dziecko sprowadzasz do kwestii "stac mnie ,czy nie". nie wiem ile masz lat , i nie chce wiedzieć (wiedza mnie przeraza w takich wypadkach)

w dniu 19-09-2008 21:52:52 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

czy ktos jest zorientowany ,kiedy jest nastepna rada sejmiku z wolnymi wnioskami w Kościanie. ?

czy ktos jest zorientowany ,kiedy jest nastepna rada sejmiku z wolnymi wnioskami w Kościanie. ?

w dniu 19-09-2008 22:08:48 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Sejmik nie obraduje poza Poznaniem :) W Kościanie obraduje Rada Miejska. Termin kolejnej sesji powinien być podany na stronie miejskiej. To do Pana/Pani powyżej. Do gazety jedna uwaga: walczcie dalej!

Sejmik nie obraduje poza Poznaniem :) W Kościanie obraduje Rada Miejska. Termin kolejnej sesji powinien być podany na stronie miejskiej. To do Pana/Pani powyżej. Do gazety jedna uwaga: walczcie dalej!

w dniu 20-09-2008 17:49:54 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

Kilaka lat wstecz Gazeta Kosciańska podejmowała już ten temat i nic z tego nie wyniklo, ciekawe jaki będzie teraz efekt... batalii o pieniążki rodziców dzieci uczęszczających do kosciańskich przedszkoli.

Kilaka lat wstecz Gazeta Kosciańska podejmowała już ten temat i nic z tego nie wyniklo, ciekawe jaki będzie teraz efekt... batalii o pieniążki rodziców dzieci uczęszczających do kosciańskich przedszkoli.

w dniu 23-09-2008 12:53:10 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

przedszkole jest za darmo w ramach 5 godzin (baza+ nauczyciel, resztę trzeba opłacić, czyli ktoś kto zrobi posiłek, woda, gaz, prąd, środki czystości, akcesoria kuchenne, kubek, sztućce itp. Jestem ciekawy, czy ktoś dostanie "nianię" za 250 zł na miesiąc, która będzie opiekować się dzieckiem ok.9 godzin, da jeść - 3 posiłki. Chętnię zatrudnię od zaraz!

przedszkole jest za darmo w ramach 5 godzin (baza+ nauczyciel, resztę trzeba opłacić, czyli ktoś kto zrobi posiłek, woda, gaz, prąd, środki czystości, akcesoria kuchenne, kubek, sztućce itp. Jestem ciekawy, czy ktoś dostanie "nianię" za 250 zł na miesiąc, która będzie opiekować się dzieckiem ok.9 godzin, da jeść - 3 posiłki. Chętnię zatrudnię od zaraz!

w dniu 23-09-2008 22:29:23 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

No proszę - mamy tu nawet ofertę pracy.

No proszę - mamy tu nawet ofertę pracy.

w dniu 03-12-2008 16:50:52 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

prowadzi działalnośc gospodarczą jako gabinet lekarski pomimo zakazu takiej dziłalności.Jego pacjenci sa uprzywilojowani pod kazdym wzlędem szpitalu.My lekarze mamy tego dosyc i prosimy o interwencję.Urząd marszałkowski nie reaguje.Milczeliśmy bo obawialismy się o pracę.Dosyc prywaty w publicznej służbie zdrowia.A może układy.

prowadzi działalnośc gospodarczą jako gabinet lekarski pomimo zakazu takiej dziłalności.Jego pacjenci sa uprzywilojowani pod kazdym wzlędem szpitalu.My lekarze mamy tego dosyc i prosimy o interwencję.Urząd marszałkowski nie reaguje.Milczeliśmy bo obawialismy się o pracę.Dosyc prywaty w publicznej służbie zdrowia.A może układy.

w dniu 03-12-2008 16:53:30 napisał:
zgłoś komentarz
×
Zgłaszasz poniższy komentarz:

wszyscy wiedzą że jest to Dyrektor Zalejski.

wszyscy wiedzą że jest to Dyrektor Zalejski.

STOP HEJTOWI - PAMIĘTAJ - NIE JESTEŚ ANONIMOWY!
Jeśli zamierzasz kogoś bezpodstawnie pomówić, wiedz, że osobie pokrzywdzonej przysługuje prawo zgłoszenia tego faktu policji, której portal jest zobligowany wydać numer ip Twojego komputera: 3.145.37.219

Internauci piszący komentarze ponoszą za nie pełną odpowiedzialność karną i cywilną. Redakcja zastrzega sobie prawo do ingerowania w treść komentarzy lub ich całkowitego usuwania jeżeli: nie dotyczą one artykułu, są sprzeczne z zasadami współżycia społecznego, naruszają normy prawne lub obyczajowe.

Dodaj komentarz
Powrót do strony głównej
×

Dodaj wydarzenie

Wydarzenie zostanie opublikowane po zatwierdzeniu przez moderatora.

Dane do wiadomości redakcji
plik w formacie jpg, max 5 Mb
Zgłoszenie zostało wysłane - zostanie opublikowane po akceptacji administratora.
UWAGA: W przypadku imprez o charakterze komercyjnym zastrzegamy sobie prawo do publikacji po uzgodnieniu ze zgłaszającym opłaty za promowanie danego wydarzenia.